fredag 16. mars 2012

Karhu -jeg hjerter bjørnen ;-)

I vinter prøvde jeg et par Karhu løpesko på Løplabbet i Sandvika. Jeg ble umiddelbart forelsket.... og du vet: når man har funnet sin utkårede så bringes man på et tidspunkt sammen og forenes ;-)

Silja + bjørnen = sant!
Et godt gammelt merke!

Gjenforeningens tid
I går var KONDIS på lanserings-frokost på Løplabbet hvor "vi" (vi = faktisk en haug med bare DAMER!!) fikk innblikk i Karhu's lange historiske bakgrunn, Fulcrum teknologien samt muligheten til å teste skoene på mølle. Ivrige damer testet sko ;-)

På kondis.no kan du lese hva jeg skrev om Karhu's produkter etter besøket på Løplabbet i går; anbefales! HER.

Silja om Karhu
Jeg valgte den letteste modellen (230g); Karhu Fast 3 Fulcrum Ride. Ikke overraskende at jeg valgte nettopp denne modellen: jeg løper nemlig i Nike Lunar Eclipse og har nok derfor en stek preferanse for smale skomodeller som sitter tett på foten samt en litt mykere demping. Jeg prøvde først Forward modellen (som er lavere og som dermed gir bedre respons fra underlaget) og min umiddelbare følelse da jeg etterpå prøvde Fast på benet var at Fast var lettere. Eksperten kunne bekrefte at den var lettere men at jeg kanskje egentlig ikke skulle kunne merke en vektforskjell på 10g.... ;-) Fast modellen som jeg valgte.

Testløp 5,3km
Ï går kveld tok jeg Karhu Fast 3 Fulcrum Ride med på en liten date i Hovseter-runden min (oppvarmingsløypa). Fulcrum teknologien er slik at den hjelper deg til å lande frem på foten. Jeg løper normalt på mellom og forfot så jeg tenkte at "dette blir lett som en plett", men, selv om jeg altså naturlig løper frempå så følte jeg at skoen ble litt krevende i så måte. Kanskje er det slik at man med tradisjonelle sko lettere kan tillate seg å lande litt "som det passer seg" og at Fulcrum teknologien ikke gir samme mulighet for "slækk" underveis når man løper? At man ikke like lett kan ta "jukse-steg" underveis hvor man tillater seg å lande litt mer bakpå?

Ikke vet jeg, men dette er en morsom sko som helt klart fikk fart i kroppen min i går; det gikk nemlig ett minutt raskere i runden min i går samtidig som at pulsen ikke var merkbart høyere av den grunn ;-)

Men, jeg er jo ikke vitenskapskvinne uten grunn så, JA, jeg er fullstendig klar over at dette kan tilskrives tilfeldigheter..... men man kan jo aldri være helt sikker ;-)

6 kommentarer:

  1. Har faktisk aldri hørt om merket! Har gått fra hæl (au!) til for/mellomfot, og løper nå med Newton. Vurderer også å kjøpe meg et par Saucony. Men kanskje jeg skulle gitt disse en sjanse også?:)

    SvarSlett
  2. haha, du er for UNG ;-) Test dem på Løplabbet; kanskje du liker dem!

    SvarSlett
  3. Jeg er gammel nok. Løp mye på 80-tallet iført en lilla og vinrød overtrekksdress fra Karhu. Minner, sukk. Den var det fineste jeg hadde eid. Jeg visste faktisk ikke at merket fortsatt eksisterte :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var heller ikke klar over at Karhu fremdeles lever i beste velgående. Så dem på Løplabbet i Stavanger sist uke, og sperret øynene litt ekstra... Artig at dette er en modell du passer:-)

      Slett
  4. Det må en finne til!
    Jeg sal på Løplabbet imorgen, og er som en unge på lille julaften. Skal teste ut Karhu jeg også.

    SvarSlett
  5. Leste om noen barfotløpere som hadde testet disse
    , men ikke overraskende mente de det var altfor mye sko -). Selv er jeg skeptisk til alt som tukler med ditt naturlige steg. Kunne jeg bare finne mitt eget snart. Problemet med disse anser jeg for å være mye av det samme som eg. fivefingers. Plutselig løper du på forfoten uten at muskler, sener og alt det der er forberedt. Så blir du tvunget til å ta det gradvis, og det er vi jo såååå flink til.
    Noen ganger tror jeg skader er det eneste som holder oss i sjakk -))

    Ergo: vil jeg gjerne prøve - men tør ikke!
    (forbehold om at jeg sier dette fordi jeg mentalt har bestemt meg for Adidas Adios og valgmuligheter gjør meg livredd-)

    SvarSlett