lørdag 24. mars 2012

Jeg tror, jeg tror.... ;-)

Hverdagsdrodling
Livet er sjeldent optimalt, så det er bare å innfinne seg med det først som sist.... tror jeg!

Hadde livet vært optimalt så hadde det sikkert ikke vært noe særlig det heller.... tror jeg!!

Jeg liker å tro at det er en mening med mye, og jeg liker å tro at det ligger noe i ordtaket ”ikke så galt at det ikke er godt for noe”. Bare man leter godt nok så kan man klarer å finne noe positivt med mye av det som skjer i livet. Absolutt ikke alt, men mye.... tror jeg!!

Jeg tror også at det er en sterk kobling mellom hode og kropp, altså mellom psyken og fysikken. Psyken kan påvirke fysikken i mye større grad enn hva vi liker å tro.... tror jeg!!

Jeg tror for eksempel også at mange former for smerte har en intensjon, at smerten er et symptom på ”noe” hvor årsaken ikke nødvendigvis alltid ligger opp i dagen. Forstår man seg selv, sin egen psyke, hvordan ens egen kropp responderer på saker og ting, ja så kan man også forstå hva intensjonen med for eksempel smerten er..... tror jeg!!

Jeg tror sykdom også, i mange tilfeller, har en intensjon. Det er ikke nødvendigvis tilfeldig at man blir syk alltid. Psykens makt er stor også på dette punktet..... tror jeg!!

Jeg tror også at alle har et valg, forskjellen er bare at noen lettere kan ta valg enn andre. Årsaken til dette er flere. Forutsetningene for å ta valg hos den enkelte er nemlig forskjellig, ressursene for å ta valgene er ulikt fordelt. For noen er det derfor skrekkelig lett å alltid ta de rette valgene mens for andre blir det dertil motsatt, fryktelig lett å alltid ta de mindre hensiktsmessige valgene.

Og jeg tror videre også at mye av årsaken til dette kan tilskrives bevissthet. Bevisstheten rundt sin egen evne og mulighet til å velge er nemlig også ulik. Noen mennesker reflekterer ikke over sine valgmuligheter, og kan dermed ikke bruke makten som ligger i denne unike muligheten til å ta valg..... tror jeg!!

Og jeg tror også at for enkelte kan tro faktisk klare å flytte fjell...

Men alt dette er bare ting jeg tror... ;-)

16 kommentarer:

  1. Og jeg tror du har rett! Dessuten tror jeg at dette var en veldig bra bloggpost!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanx ;-) Og jeg tror vi er enig hehe;-)

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Prøver igjen. Du har helt rett. Et viktig innlegg du har skrevet. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og god helg til deg og dine; eller god Søndag blir vel mer riktig å si nå ;-)

      Slett
  4. Interessant med slike hverdagstanker. Jeg tror at tro kan flytte fjell, og det man sier til seg selv og tenker om seg selv er vel så viktig som hva man faktisk gjør:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt, helt enig Mia!! ;-) Du har fullstendig rett i det!!

      Slett
  5. Jeg tror akkurat som deg Silja, dvs jeg har tro på tankens kraft.

    Både i forhold til helse og velvære.

    Når man starter en ny dag kan selv en drøm man har hatt i løpet av natten være med på å sette deg i et spesielt stemningsleie. Noen ganger gode drømmer, andre ganger kjipe drømmer.

    Når man våkner med dårlige magefølelser gjelder det å være dette bevisst, fokusere og prøve å snu dette ved å tenke riktig. Riste det av seg så slik at de dårlige vibbene fjerner seg fra kroppen.

    Krever litt trening, men med god erfaring har man en mulighet til å pense over på riktig spor og kjenne at dette er en ny, fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, meget bra eksempel!! Og det er blant annet dette jeg tenker på når jeg skriver om valg; at man kan velge seg en tilstand. Våkner man med en dårlig følelse/stemning i kroppen så kan man, om man er dette bevisst, velge å riste denne følelsen av seg og dernest velge å innta en positiv tilstand istedenfor. Som du skriver så krever det trening, men det er mulig... :-)

      Så, det var et meget bra og beskrivende eksempel du kom med der!

      Slett
    2. Takk for det :-)

      I det daglige er det mange ulike typer energier vi mennesker blir utsatt for - det gjelder å forsyne seg av de gode og prøve å stenge ute de ubehagelige.

      I jobbsammenheng kan man være utsatt for negative personer. Folk som er sure, baksnakker, sprer rykter etc. Alle har vel våknet opp glade og fornøyde, for så og komme i snakk med en "kollega" som bare svarer surt eller ikke responderer når man henvender seg til vedkommende.
      Du bare merker de negative vibbene.

      Min erfaring er at det er best å holde avstand til sånne typer, så langt det lar seg gjøre. Samtidig må man bestemme seg for at de negative energiene til denne personen ikke skal få innpass hos en selv.
      Stenge av og rett og slett holde fast ved sin egen godfølelse.

      Slett
    3. Godt poeng! Og dette minner meg på at det kan være verd å styre unna de personene som alltid bare suger energi fra en og heller omgås de som bidrar til å fylle lagrene våre med positiv energi ;-)

      Slett
  6. Jeg er veldig enig i at man i stor grad selv bestemmer sin egen sinnstemning. Når det er sagt, er jeg også en tilhenger av å ikke alltid kjenne så nøye etter. Og jeg tror ikke det er motsetninger. Det blir som du skriver i nest siste avsnitt, at man må være klar over sin egen mulighet til å ta valg. Og med den friheten kommer også ansvar. At man har fullt ansvar for de valgene man selv tar, uansett om man tar dem mens man er i godt eller dårlig humør.

    Du er ikke så dum, du!

    SvarSlett
    Svar
    1. Meget bra Siri! Og godt at du poengterte dette med ansvar i forhold til valgene man tar; jeg er helt enig med deg der!! Tror noen kan glemme akkurat den siden av saken gitt... ;-)

      Slett
  7. Bra skrevet :) ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  8. tro kan flytte fjell, frk friskus - det er ingen tvil om det!

    SvarSlett
  9. Så kloke ord! Det gjelder bare å ha dem i minne og forsøke og leve etter dem. Ikke så lett alltid.

    SvarSlett