søndag 11. mars 2012

Høypulsuka

I dag løp jeg siste løpet i vinterkarusellen Parksprint i Frognerparken (3km).

Jeg dekket begivenheten for kondis.no i tilegg.... HER kan du lese om dagens løp ;-)

Jeg løp på 14:03min og klokket inn følgende rundetider; 4:43, 4:38min og 4:42min.

Oppvarminga (3km):
bena var slitne og kjentes ut som murstokker(!), leggene stive (det lot seg "reparere" med 2xu kompresjons-leggings under tightsen), farten var lav og pulsen høy (noe som bare bekreftet at kroppen var i restitusjonsmodus og slettes ikke i konkurransemodus). Fin stemning i parken i dag ;-)

Etter oppvarminga tar jeg bilder får således en lang pause før start. Og så skjer dette som jeg aldri helt får grepet på og som jeg dermed slettes ikke kan forutse. Jeg begynner å løpe i en fart som føles behagelig og kontrollert. Kroppen som har vært stokk-stiv-tung er forvandlet til det ugjenkjennelige og jeg føler meg lett og har STÅL kontroll! Og jeg løper ett minutt raskere pr km enn farten på oppvarminga; ett min raskere pr km enn det som et kvarter tidligere føltes som at skulle ta livet av meg!!? Og jeg klør meg i hodet: hvordan er dette mulig???

En ting er at man kan ha verdens verste løpsfølelse underveis og alikevel prestere langt bedre enn følelsen underveis skulle tilsi; det kan jeg forholde meg til. Men dette her forstår jeg meg rett og slett bare ikke på....?

Nuvel, jeg fikk en fin økt uansett da ;-)


Selv om jeg hadde flere hviledager sist uke enn treningsdager så var alle øktene preget av høy puls; til uka blir det derfor lavpulstrening og restitusjon som står i fokus ;-)

Og så håper jag at du får en knallbra treningsuke ;-)

14 kommentarer:

  1. da skal vi i teorien ha en relativt lik uke da, frk friskus, så få vi nå se om vi klarer å holde oss til planen! :P god uke både med joggesko på beina og sjokkis i magen

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var det... teori og praksis, vi får se ;-)

      Slett
  2. Kjempefin reportasje du lagde Silja, plenty bilder:-) Det liker vi!

    Startnummer på brystet gjør noe med kroppen, og spesielt hue. Det er like fascinerende hver gang!
    (Sågar for meg med 20 kg dyttejobb gikk det plutselig mye fortere!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg er enig men jeg opplever sjeldet at det er så stort sprik mellom følelse på oppvarming og følelsen underveis mens man løper.... som regel er det: dårlig følelse på oppvarming = dårlig løpsfølelse = bedre prestasjon enn hva følelsen skulle tilsi ;-) Men så gav jeg vel ikke hel jernet i går heller da ;-)

      Slett
  3. Ah, Siljas berømte murstokker! Godt når det går den veien mellom oppvarming og konkurranse!

    Ha en avslappende treningsuke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanx og godt poeng; verre om jeg hadde kollapsa helt hehe

      Slett
  4. Funker de 2XU tightsene så bra? Er alltid skeptisk til sånne vidunderprodukter til 1000vis av kroner.. Kjekt med løpsøkter som blir mye bedre enn forventet da! Og fin reportasje, så ut som et koselig løp, med både små og store=)

    SvarSlett
    Svar
    1. Om 2xu tights funker: her er det delte meninger og det kommer mye an på hvilke parametre man måler. Du løper feks ikke raskere! Kan gi et bedre svar etterhvert men kort sagt for min del: uten leggings, ingen spinning/sykling. Så for meg er de helt avgjørende. Jeg får krampe i leggen av å se på en sykkel nemlig ;-) Når jeg er stiv i leggene hjelper de også i den forstand at jeg kan bruke leggen når jeg løper uten å kjenne stølheta og uten å få kramper. Så for meg er disse helt avgjørende i forhold til kramper.

      Slett
  5. Så bra! Moro når det går den vegen!

    SvarSlett
  6. Murstokker, fantastisk ord :)

    Ha en fin treningsuke du også :)

    SvarSlett
  7. Det er adrenalin Silja. Alt er biokjemi. Kroppen er bygt så fantastisk, i konkuransemodus eller når vi må klarer vi nok mer enn vi tror er mulig. Gratulerer med god løp og kjempefint artikkel til Kondis

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg helt enig i men: å være sliten og dermed løpe med en dårlig løpsfølelse og samtidig prestere mye bedre enn ventet kan jeg forholde meg til. Derimot: at den vonde følelsen forsvinner.... det synes jeg er meget mystisk :-)

      Slett
  8. Så bra! :)

    Og sier som Siri, takk for fin reportasje, kjempefin!

    SvarSlett
  9. Veldig fin reportasje. Blir litt lei meg for at jeg ikke bor i Oslo når jeg ser hvor hyggelig det ser ut :-). Heldigvis begynner Åstrippelen til uka, så da skjer det litt her også!

    Gratulerer med raskt løp!

    SvarSlett