fredag 9. mars 2012

Hokus Pokus :-)

En helt vanlig morgen – en helt uvanlig frokost.

Jeg tar ingen form for kosttillskudd eller annet hokus pokus vidundermiddel! Derimot tar jeg tran; en liten skje tran hver dag… siden nyttår. Etterfulgt av en dobbel kaffe latte (lagd på skummet melk). Jeg digger melk, fet eller skimmed, samma det vel, for selv om ikke ”hund er hund eller ost er ost” så er det faktisk slik at: MELK ER MELK ;-) Ja, melk ER virkelig melk, i min verden. NAM! :-)

Nok om melk, mer om hokus pokus: i dag skulle jeg ta en skje kosttilskudd. Æsj! Jeg er skeptisk til å innta ”rare” ting, pulver og slikt…. jækk! Så, hvorfor?? Fordi: ”noen” (=Tim så klart) fikk en boks med kosttilskudd i går og da må jo jeg også prøve….litt!! Lenge leve skepsisen og nysgjerrigheta sier jeg bare... ;-) Mye avhenger av mye og ”hvem man får ting av” er avgjørende for min skepsis eller anti-skepsis. Og kilden som fikk smuglet inn denne lille boksen med grønt pulver i vårt hus; han er pålitlig og kvalitetssikret.
Så over til den uvanlige frokosten :-)
Hvordan inntar man slikt pulver? Blander i vann og drikker?? Over my dead body! Never! Jækk! For å kamuflere dette pulveret lagde jeg derfor smoothie av jordbær, banan og skogsbærblanding. Smoothie smaker digg og med litt puver oppi; det smakte faktisk helt greit det også :-)

Og så kommer vi til dagens egentlige tema.

For selv om melk er melk og jeg herved konstaterer at jeg faktisk kan ta kosttilskudd i pulverform (godt kamuflert i smoothie vel og merke) uten å brekke meg så var det følgende problemstilling som belyste seg gjennom dette eksperimentet: hvem blir egentlig mett av frokost-smoothie??

Svar:
i alle fall IKKE jeg! :-)

(Det var jo ikke meningen å bytte ut frokosten med smoothie da, det bare ble slik, som en ekstra test i forlengelsen av eksperimentet med å innta pulver. Og om jeg kommer til å ta mer kosttilskudd?? Nja, det får vi nå se på.... kanskje hvis jeg gidder ;-)).

HA EN AKTIV OG GOD HELG FOLKENS!! :-)

14 kommentarer:

  1. Ja, hvem?! Jeg må kjøre på med gryn, egg, melk, eple og smoothie. Og da holder jeg maks til klokka 11.

    Er skeptisk til kosttilskudd sjæl. Bortsett fra jernpillene mine. Men noe grønt pulver, dét høres hokus pokus ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for meg kommer smoothien helt klart "i tillegg til" og ikke "i stendefor" den vanlig frokosten min ;-)

      Jeg er skeptisk til flere ting 1) til hvorvidt vi faktisk trenger alt dette tilskuddet; jeg tror at mye av behovet til forbrukeren generelt er oppkonstruert (selvsagt med det formål å tjene penger). Og jeg tror mye er unødvendig fordi de fleste av oss får i oss nok av mange av disse stoffene ved å spise riktig mat. 2) jeg er også skeptisk til hva som faktisk er i alle disse "sunne" preparatene. 3) jeg er også skeptisk fordi jeg tror mange søker et bedre liv og tror de skal bli lykkelig ved å spise kosttilskudd, spirulina eller glutenfri kost osv osv..... mens det egentlige problemet deres ligger verken i mage/tarm-regionen eller "hvor de nå enn måtte føle at symtomet sitter", men et helt annet sted, og lar seg slettes ikke kurere med verken klorofyll, lavkarbo eller glutenfritt... skjønner hva jeg mener? Mange betaler i dyre dommer for alt mulig i håp om et bedre liv; et håp som noen i den andre enden tjener grovt på!

      Når alt dette er sagt, tilbake til kosttilskudd; noen grupper trenger tilskudd! Andre grupper kan ha nytte av det, andre trenger det ikke. Spektret er stort og det viktige er jo å finne ut: hvor på skalaen du og jeg står? :-)

      Slett
    2. Enig!

      Jeg er iallfall sikker på at noen tjener store penger på at vanlige folk er usikre på hva de trenger og ikke trenger. Og alle vil vel tro på at det finnes en snarvei til et sunt liv.

      Som om jeg trenger å putte proteinpulver i smoothien min, liksom.

      Slett
  2. Hallo liksom. Det smakte jo helt fortreffelig dette da - bare i blanda vann :) jeg innrømmer at det ikke ser bra ut, men smaken var akkurat så bra at jeg løp og smattet hele veien til jobben :)

    Tim

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, vel, han som slukte et glass med grønt i dag tidlig.... grein ikke han litt på nesa?? Eller?? ;-)

      Vel, jeg har en (medfødt?) generell uvilje mot å drikke enkelte ting; husk at jeg måtte stålsette meg for å drikke en YT første gang (både YT restitusjon og YT mellomåltid). Så dette handler, for meg, mye om at jeg generelt har problemer med å drikke ting som ikke er ren væske.... ;-)

      Slett
    2. hehe, nei det bare klødde i nesa...Det var nok bare støv fra leiligheten det :)
      men helt ærlig - det smakte bedre enn jeg hadde trodd. Nå gjenstår det bare å se om det funker også....

      Slett
  3. Jeg spiser alt. Jeg gir blaffen i lavkarbotrender og annet påfunn. MEN, jeg spiser kosttilskudd i tillegg, fordi jeg ikke alltid får i meg nok frukt og grønnt.

    Det fungerer fint for meg. Noen syns sikkert det er noe hokus-pokus (min kjære bland andre) Jeg blander skepsis og nysgjerrighet om hverandre, så min tilnærming er litt schizofren. Jeg har godteri i den ene hånden, spirulina i den andre :)

    Ja takk, begge deler er mion filosofi.

    God helg!

    / Fortare Anna

    SvarSlett
    Svar
    1. Men, det er jo akkurat det som er poenget Anna: de som trenger det kan fint spise det! Og de som ikke er flink nok til å spise frukt og grønt, ja de tilhører en gruppe som kan ha godt av å ta tilskudd. Og så lenge der er et behov så er jeg ikke skeptisk! Det er når behovet ikke er tilstede at jeg er skeptisk til å proppe kroppen full av saker og ting ;-) Og her må man selv vurdere hvilken gruppe man faller inn under. Tim spiser feks også tilskudd, og han kan nok med rette spise litt, helt klart ;-)

      Slett
  4. Jeg tar heller ingen kosttilskudd, bortsett fra jerntabletter, men jobber på sportsforretning så har jo kjøpt støtt og stadig vitaminpiller som (i følge reklamen) er livsnødvendig! Tar dem i to dager, så glemmer jeg/gidder ikke og så blir de bare stående på hyllen.
    Har noe lignende pulver som jeg har blandet i eplejuice de to gangene jeg har drukket det - smaker ikke så gale - men fargen derimot..:)
    Gleder meg til å høre om du merker noen positive virkninger hvis du fortsetter med mirakelpulveret. Tro kan flytte fjell, men jeg tror nok smoothien hadde vært like sunn uten pulver:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke om jeg skal fortsette å ta tilskudd.... jeg må vurdere saken litt. Jeg spiser ganske bra så jeg tro i alle fall ikke at behovet for ekstra tilskudd for min del er så stort, og hvorvidt jeg da skal ta litt, for å være sikker på at behovet er fulldekka... nja, da er det nok pengboka som kommer til å avgjøre gitt ;-)

      Slett
  5. Smoothie blir kanskje frokost hvis du kan slenge opp i egg, cottage cheese eller noe gryn av no' slag. Det finnes sånne smoothie-kafeer (bla. Storo-senteret) og der har de "lunsj-smoothie". Overraskende mettende, men da snakker vi king-size!
    Kosttilskudd, der er jeg av og på. Får sånne dillaer, ofte fordi jeg har lest noe på nettet, og så skal jeg prøve da. Bruker masse penger på ting jeg sikkert ikke trenger, og så blir det liggende. Men om noen vet om et tilskudd som faktisk gir opplevd nytte (penere hud, sterkere negler, mer utholdenhet, mindre støle muskler) så er jeg på'n. Sånt sett har jeg tro på tran(kapsler) når jeg har vondt i leddene, det hjelper!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow, cottage cheese og gryn i smoothie.... det må jeg nesten mote meg litt opp til å prøve en gang altså ;-) Ante ikke at man kunne putte så mye digg oppi men det finnes tydligvis ingen grenser. Jeg er skrudd slik at jeg har problemer med å skulle drikke ting som ikke er hundre% flytende. så drikker med korn eller bær (eks YT) var en terskel første gang for meg og jeg kjenner at jeg har litt den sperren fortsatt. Men jeg får mote meg opp og prøve å trikse litt en dag; takk for tipset og god hælg ja ;-)

      Slett
  6. Mange av vitaminer vi tar i tillegg til vanlig kost (eks Vit C) tisser vi bare ut, så det er bortkastet penger. Tran, eller omega3 er nok det eneste tilskudde som vi kan med god sammvitighet bruke penger på. Jern er for de med lav ferritin (det er nok mange spesielt damer som menstruerer og har tapt litt sine jernlagere etter utallige graviditeter) Når det gjelder lavkarbo, det kan være rett og slett skadelig (det har jeg utalt meg om tidligere). Jeg kjøper glutenfritt mat pga sønnen min som har Cøliaki og tåler ikke gluten. Bare for enkelhetsskyld får jeg litt av dette med seg. For noen år siden prøvde jeg Herbalife (som et forsøk på en slankekur), men det var vanskelig å svelge.
    Så jeg er helt enig med deg.... Vanlig, sunt kost og tran...ikke kast bort penger på tull.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra sammendrag ;-) Bortsett fra de gruppene som ikke har noe valg (feks ved cøliaki hvor det er en livslang glutenfri diett som gjelder og personen som er syk ikke har annet valg enn å følge denne dietten) så må folk velge selv hva de vil putte i seg. Jeg legger meg ikke så mye opp i dette, egentlig, men selv velger jeg altså å ikke bruke penger på x-antall esker med piller. Ved behov har jeg tatt jern men ellers tror jeg at jeg er i gruppen som får i meg nok gjennom kosten.... ;-)

      Slett