torsdag 1. mars 2012

Februar: mye bedre enn fryktet! ;-)

Jeg er heldigvis utrolig avslappet i forhold til trening og mengde....

Februar, sykdom og laber motivasjon
Uke 6 og 7 var vi ikke helt friske og jeg var heller ikke motivert for å løpe, så da ble det kun to løpeturer (med 13dg mellom) ;-) Jeg var derimot litt mer motivert for ski og erstattet derfor løpeøktene disse ukene med 4 skiøkter; inkl. et noe impulsivt skirenn.

Og det er ikke mer som skal til før motivasjonen er tilbake igjen. Allerede i uke 8 var jeg nemlig brått klar for å komme i løpeform igjen. Jeg fikk kjørt en liten formtest (Landsmøteløpet) samt en OSI intervalløkt. Mao. en hard og bra start på form-comebacket ;-)

Variasjon og lystbetont trening er for meg den beste kilde til motivasjon!! Premien fra skirennet; passer perfekt som smågodt skål ;-)

Fin avslutning på Februar
Siste dagen i februar og ukas eneste sjanse for meg for å løpe langtur. Intervalltreninga med Treningscamp i går kveld måtte derfor vike. Jeg la likevel turen innom parken så jeg fikk sagt hei til camperne, og 10 av totalt 14km ble løpt på kryss og tvers på nydelig mykt underlag i parken.

Og, ja
, jeg vet: 14km kan knapt regnes som langtur men, som sagt før: målt i forhold til totalen (3-3,5mil/uke fordelt på 3-4 økter) så er 14km langt nok til å kalles langtur for meg. Alt er som kjent relativt..... end of discussion;-)

Og når sant skal sies så var det en overraskende opptur å beskue listen over trening bedrevet i februar:
Core: 3x25min
Spinning: 1t
Svømming: 1000m
Ski: 62km (4 økter inkl. 25km HK skimaraton)
Løping: 112km (11 økter)

Oppsummering av trening i Februar var nemlig MYE bedre enn fryktet!! :-)

20 kommentarer:

  1. Å fy søren nå fikk jeg lyst på smågodt altså!!! Men bortsett fra det: bra jobba Silja, uansett :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanx ;-) Og takk igjen for skyss hjem!!!

      Slett
  2. skal ikke kjimse av det her, silja - du er jo rå jo! friskusen har gjennomført en god treningsmåned; smågodt fortjent i bøtter og spann :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Smågodt fortjener jeg altid; fordi jeg er Silja ;-) (hehe)

      Slett
  3. Godt jobba! Og 14 km er en lang tur, der er bare ikke sånn der maratonekstremtlangt. ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sant ;-) Noen hevder at alt over 40min er langtur mens andre mener at ingenting under 2t er langtur ;-) Jeg mener at man ikke slavisk kan bruke en tid som grense når man definerer hva langtur er. Jeg mener at man må ta i betraktning individet, formen, grunnlaget, den totale mengden etc og gjøre en vurdering utfra disse faktorene. For meg blir det dermed riktig å definere de lengste løpeturene mine som langturer. Og de lengste turene mine er 13-15km. Og disse forsøker jeg å løpe med lav puls (høypulstrening får jeg på intervalløktene). :-)

      Slett
    2. Jeg er helt enig med deg! Jeg husker veldig godt da jeg for første gang klarte å løpe (jogge) 10 km sammenhengende. Det var LANGT!

      Slett
  4. Bra jobbe :) Stor inspirasjon å følge med på bloggen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme ;-) Ha en flott helg!

      Slett
  5. Klart 14 km er langtur... Hallo! ;)
    - Veldig bra med masse trening i februar! Og nå kommer våren og mildere temperatur og bare fortau... Dette blir bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er selvsagt helt enig ;-)

      Slett
  6. Bra treningsfebruar, Silja! Man skal trene på egne premisser. Du veit jo at skilpadden slår haren, ikke sant?

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt riktig, man skal trene på egne premisser!!! Og ang det siste så vet jeg bare at DU alltid vet å få sagt det!! ;-D

      Slett
  7. Bra treningsmåned! Som sagt ovenfor her, er jo ingen mal på hvor lang en "langtur" skal være! De første langturene mine var på 10 kilometer, da var jeg kjempesliten;) Du er så flink med alternativ trening, både svømming og sykling. Jeg er imponert:)

    SvarSlett
  8. Jeg også regner alt over 10 km som langtur. Og så imponerende mengde på skitrening i frb

    SvarSlett
  9. Dæsken esse!!
    Over 100 km løping når formen ikke har vært toppers.
    Det må æ sei!
    Immponerandes!
    Koss rækk du aillt??

    SvarSlett
    Svar
    1. Min kjære løper 100km i uka; spør heller hvordan han rekker det ;-) Nei, 3-3,5mil i uka er i grunn grensa for hva bena mine tåler og fordelt på 3-4 turer så blir det som regele 3x10km og en på 5km (oppvarming før styrke); det vil igjen si 4x1t trening i uka. På en god uke vel og merke; langt fra hver uke at jeg løper 3mil altså.... Så, 3-4t trening i uka kan jeg fint klare etter at lillgutt er i seng samt hvis jeg legger en økt til en av helgedagene! Silja

      Slett
  10. Gold helg Silja!
    Alle skulle vært like hyggelige som deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. God helg til deg også og takk for ros ;-) Silja

      Slett
  11. Høres ut som en super måned, til tross for at du har vært litt groggy! Variert og mye, spør du meg!
    Og 14 km er definitivt langtur!

    SvarSlett