tirsdag 27. mars 2012

Du vet ikke før du har prøvd....

Årets første runde rundt Sognsvann; JIPPI!!!! ;-) Og jeg besto... ! Ingen kommentar ;-)

Første runde i år og det ble altså derfor års beste og verste på en og samme tid ;-) Tid: 19:19,9 (3,4km) Moro med motsols

Niende dagen uten trening, 20C og sol: det sier seg i grunn selv at det ble en alt for stor fristelse for en stakkar kropp! Ikke fred å få ;-)

Jeg har sagt det før og jeg kommer til å si det igjen: en runde rundt Sognsvann kan fortone seg som uoverkommelig og mer enn langt nok! Og der var jeg i dag: det holdt med en runde og jeg var i grunn fornøyd med at jeg ikke snudde etter 300m!! Jeg hadde ikke behøvd å forsøke å løpe idag for å konkludere med at kroppen ikke er klar for trening riktig ennå ;-) Spørs om ikke denne karen følger i pappas fotspor....

Så, da er det bare å prøve igjen en annen dag ;-)

14 kommentarer:

  1. Heldige du! Jeg gleder meg til 11. april. :o)

    SvarSlett
  2. I dag føles det som sommer i Oslo! Over 20 grader, shorts, t-skjorte, grillukt, blide mennesker - ja, hva kan en si. Dette er mars!!
    Har aldri opplevd makan :-)

    9 dager uten trening, det er noen dager det, Silja.
    Skulle tro du følte deg piggere da. Men det er nok bare å lytte til kroppen og komme igang når du er klar.

    Jeg har tenkt litt på hvor lenge man kan ta løpspause uten at kondisen svekkes.
    Er det 14 dager? Eller mindre?

    Jeg kunne tenkt meg en pause nå, men vil selvsagt ikke ødelegge den løpsformen jeg har bygget opp.
    Hvor lang pause kan man ta før man må ut og trene igjen for å unngå "formsvikt"?
    Noen med peil?

    SvarSlett
    Svar
    1. Njæ.... jeg vet ikke om jeg skal (eller vil) si noe bombastisk tidsgrense i forhold til det du spør om. Det finnes sikkert noen som kan si noe generelt her men jeg er tilhenger av individuelle forskjeller. Så jeg ville vel sagt at den beste til å svare deg på dette er deg selv! Du kjenner din egen kropp best.

      Min oppfatning av meg selv er feks at jeg faller fort i form og at jeg også bruker lang tid på å komme opp i form igjen. Når jeg atpåtil er syk en uke hver måned så sier det seg selv at det blir en vanskelig kabal å legge ;-) Nuvel, selv om denne runden med sykdom definitivt har tappet meg for mye energi så er selvtilliten såpass stor for øyeblikket at jeg kommer til å flyte på selvtilliten fremover ;-)

      Slett
    2. Håper du kommer i knallform og er frisk i lang tid fremover!

      Det er nok litt individuelt hvordan kondisen holder seg, men jeg skal Google litt og se om det finnes noen slags målestokk på dette :)

      Slett
  3. Ikke tenke, bare gjøre Silja. Vi vet begge 2 at du kan :)
    Og 1 runde i dag, 2 runder i morgen osv....Rotterdam blir bra uansett hvordan vi løper, for vi er der sammen! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp! Det er det som er viktig!! ;-) Og det er som alltid ett skritt av gangen som gjelder!

      Og jeg tenker ikke.... beviset på at jeg ikke tenker: jeg smiler, og hvilepuls på 42 understreker at jeg tar det hele med knusende ro ;-)

      Slett
  4. Hei,
    Jeg er syk på tredje uka, og i motsetning til deg, har ikke formen vært sånn at det har vært aktuelt å prøve. Enda. Jeg stresser imidlertid ikke med formen. Gjrorde det i starten, men har jobbet litt med hodet mitt. Jeg tror at formen er redusert, men at den kommer seg raskt. Grunnlaget ligger jo der. Og så tenker jeg at sykdom er en form for hvile.

    Det jeg egentlig ville si, er at innlegget du skrev i forrige uke om koblingen mellom kropp og hode, ga meg mye å tenke på. Før jeg ble syk, var jeg nok ganskel sliten av de lange turene jeg løper. Jeg måtte jobbe masse med motivasjonen min for å komme meg ut. Løpegleden var der, men de lengste turene kjentes dessverre ut som noe jeg MÅTTE gjøre. Det er ikke sånn jeg vil at det skal være å trene. Selv om jeg er satt tilbake, tenker jeg at det er positivt at jeg har fått en lang pause i sofaen. Jeg er helt sikker på at lykken over å kunne løpe igjen gir meg tilbake motivasjonen.

    Du er lur du!

    - Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott skrevet!! Jeg anser slike ufrivillige hvile-perioder som bra i forhold til motivasjon, i forhold til skader/vondter, i forhold til at kroppen får hvile, i forhold til å gi seg selv rom til å tenke, gjøre samt føle på andre ting...... osv osv. I forhold til MYE rett og slett ;-) Jeg stresser ikke i slike perioder, jeg innstiller meg umiddelbart og koser meg med at de andre tingene i livet får mer plass i disse periodene.

      At formen faller plager meg heller ikke; grunnlaget er der som du sier så vi kommer opp igjen raskere enn hvis grunnlaget ikke var der. Så, hvorfor bekymre seg??

      Jeg har vært og er skadeforfulgt; derfor tar jeg disse sykdomsperiodene som positive belastnings-avbrekk som helt garantert er medvirkende til at jeg holder meg så godt som skadefri. Hadde jeg ikke hatt disse naturlige avbrekkene så hadde jeg garantert blitt skadet; ergo: aldri så galt at det ikke er godt for noe ;-) Helt klart minst en mening med å være syk ;-)

      God bedring til deg!! Håper du snart er i full vigør igjen!

      Slett
  5. Ser at minsten er på Team United Bakeries. Sterkt! Og om selve runden var tung, så var det vel deilig å få vært ute i sommersola og lufta skrotten litt. Om ikke annet, så for sjela.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det var digg å være ute ;-) Nja, han er vel ikke akkurat på teamet men han har drakta ja ;-)

      Slett
  6. kid i united bakeries jakke og løpetights er konge, silja! heia minsten! og du kommer nok snart tilbake for fullt skal du se...våren gjør underverker der :) fortsatt god bedring!

    SvarSlett
  7. Jippi, da er du i gang igjen, vår i full anmarsj og sykdom forhåpentligvis på vei langt, langt bort en lang, lang stund! Herlige bilder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra jobba:-) Sol og Sognsvann er en fin kombinasjon:-) Lucky you som bor i Oslo. Herlig minstemann, forresten. Tidlig krøkes...

      Slett