lørdag 25. februar 2012

Landsmøteløpet :-)

kondis.no kan du nå lese om landsmøteløpet. Det kan du også gjøre på mosjonisten sin blogg. Foto: kondis.no med teksten "Lykken er å være i god form.... og å ha en å dele det med" :-)

På landsmøte i kondis er det tradisjon å løpe "Landsmøteløpet". Vi løp et strekk på 1,5km. Der var det 360-grader vending og 1,5km tilbake til start igjen. Så var det opp til den enkelte å velge om man ville avslutte etter en sløyfe (3km) eller om man ville foreta en ny 360-graders turn og løpe denne 3km-sløyfa en gang til. Foto: Espen Mosjonisten

I likehet med Espen tenkte jeg også tanken etter ca. ~700m om å la det bli med 3km i dag (det var nok den kraftige vinden som fikk meg til å vakle litt i troen) men et sted på veien fikk jeg etterhvert fint heng på en kar med navn Inge så da bestemte jeg meg for å bite tennene sammen og la det stå til. Pga vinden løp jeg første 3km med jakke men det ble jo dødsens varmt så i vendinga etter 3km kasta jeg jakka og angret ikke ett sekund på det valget.

Dagens løp skulle være en formtest for min del, eller mer riktig å si: en formbekreftelse ;-)

Og resultatet av testen ble: siden løypa hadde noen bakker varierte kilometertidene litt men snittfarten på 4:49min/km er ganske representativ, og jeg løp første 3km på 14:27min og siste 3km på 14:27min ;-) Og ut fra denne lille formtesten konkluderer jeg med at formen er akkurat like god/dårlig som jeg på forhånd trodde den var :-)

Og jeg fikk bekreftet at jeg fortsatt kan spurte!! ;-)

22 kommentarer:

  1. 14:27 så tidlig i sesongen er jo veldig bra.

    Knallvær idag! Må være i aktivitet idag, bare synd det er dårlige skiforhold i marka rundt Oslo.

    Men det er kanskje OK forhold lenger nord.
    Hvor langt nordover må man for å få seg en god skitur i dag mon tro?
    Utfart fra Sollihøgda - holder det?
    Eller må man helt til Mylla, eller kanskje Harestua? Eller har "våren" tatt knekken på løypene der også?

    Synd man ikke får brukt finværet i løypene nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke noe om skiføret desverre men det er nok mange andre som kan svare deg på dette spørsmålet ;-)

      Slett
  2. For et herlig bilde av dere!

    Og en fin "gjennomkjøring", som de sier på tv. Det må ha vært deilig å kjenne bar asfalt under løpeskoene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi kan kalle det fin gjennomkjøring ;-) Jeg tenkte det var greit å ta en formtest nå som jeg er i startgropa til å rote frem formen igjen. Like greit å teste når man er på bunn! Så får jeg bare være tålmodig og håpe at hofteleddbøyerene nå jobber med meg og ikke mot meg fremover! Dette var første uka med kvalitetstrening og 35km med løpesko igjen; HURRA!!

      Slett
    2. Silja, du er på vei! Og dette kommer du til å få betalt for når løpesesongen kommer ordentlig i gang!

      Slett
  3. Koselig bilde!=) Veldig veldig bra å løpe 2 3-kilometre rett etter hverandre på samme tid!

    Takk for klokt og reflektert innspill på bloggen min! Var absolutt ikke meningen å si at prestasjonsrelaterte mål var den eneste "riktige måten" å trene på. Jeg har all respekt for de som trener for å gå ned i vekt/opprettholde vekten, og synes de som tar tak og forandrer livsstilen sin til det bedre er kjempeflinke og fortjener absolutt ros for prestasjonene de også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var påfallende og moro at begge rundene gikk på sekundet likt! ;-)

      OG: jeg oppfattet ikke innlegget ditt som at du på noen måte kritiserte "den andre gruppen" altså!!! Jeg bare påpekte noe som mange, etter min mening, lett glemmer. Så det var IKKE ment som kritikk av deg på noen måte altså! Innlegget ditt var veldig bra ;-)

      Slett
    2. Takk for det! Synes alltid det er litt skummelt å skrive slike innlegg nettopp fordi det er så mange meninger rundt temaer som vekt, kosthold og trening. Men du har helt rett, den vanlige mosjonist som trener for å være frisk, holde seg i form og kunne spise godt blir ofte glemt. Enda de trener jevnt og trutt og spiser sunt, og gjerne klarer målene de setter seg om bikiniform osv:) Ingenting er galt med å ha "kroppslige" mål å strekke seg etter, så lenge det ikke bikker over til det usunne-sunne:)

      Slett
  4. fantastisk bra løp og veldign fint bildet. Du er virkelig heldig som har en som er like glad i å trene som deg. Dere i hvertfall forstår hverandre!

    SvarSlett
  5. Du er rask!!!!!!!
    Hvor lenge (år / mnd) løp du før du kom under 50 min på mila? Jeg gleder meg til jeg kan ha snittfart på under 5 min / km. Det føles foreløpig som spurtfart:-(

    Flink du:-)

    Hilsen Janicke L.

    SvarSlett
    Svar
    1. Superfint bilde:-) Hjerte, hjerte, hjerte <3

      Janicke L.

      Slett
    2. Jeg har ikke noe godt svar her Janicke ;-) Mange tror at jeg trener mye og at jeg har trent mye men saken er jo at jeg har løpt minimalt i mange år pga skader (+graviditet, doktorgrad etc). Når jeg sier minimalt så mener jeg feks 1) periodevis kun 3,3km pr uke 2) 2-3 økter pr uke hvorav ingen oversteg 7-8km 3) ingen løpetrening eller annen trening over flere år...

      Etter å ha var helt inaktiv under hele svangerskapet (+litt til, i ~1,5år) begynte jeg å løpe litt igjen høsten 2007. Våren 08 løp jeg (inkongnito) gjennom sentrumsløpet på 53min som en test på om jeg klarte å løpe 10km sammenhengende! Det var mitt utgpkt. Og det var først på høsten 2008 at jeg dristet meg til å løpe turer på 9-11km (max en gang pr uke) på trening. Oslo maraton 2008 var mitt debu 10km løp og det gikk på 48:51. Så hvis jeg bruker dette som utgpkt for å svare på ditt spørsmål så brukte jeg altså ca 1år på å komme i form igjen etter å ha vært LANGT(!) nede formmessig.

      Når alt dette er sagt så ville jeg ikke brukt meg som mal for det er så mange faktorer som spiller inn og vi er alle ulike; noen bruker lang tid (feks meg) mens andre kommer mye raskere i god form!! ;-)

      Slett
    3. Hei, da hadde du et fabelaktig utgangpunkt!!!

      53 minutter er superfort, synes jeg. Selv har jeg 1.02 som utgangspunkt fra Sentrumsløpet i fjor (med et par SRM løp i kroppen), så det er et stykke igjen til under 50. Men, kommer vel dit med tid og stunder også. Vi får se i april hvor langt/fort mitt første år med jevnlig løping har brakt meg. Skjønner at jeg ikke akkurat har talent for denne sporten (ler av seg selv).

      Jeg vil si at du er super inspirasjon, Silja. Fin og morsom blogg, velformulert, ikke selvhøytidelig, og selvsagt rask.. Mye skryt nå:-)

      Hilsen Janicke L.

      Slett
    4. Ja nå ble det mye skryt men jeg må lære meg å ta i mot skryt også så jeg sier bare TAKK; du er snill! ;-)

      Jeg tror det er viktig å være realistisk samt også ikke sammenligne seg selv med andre alt for mye. Man kan godt ta noe fra andres erfaringer og bruke for sin egen trening osv men man må IKKE la seg psyke helt ut om man ikke klarer å matche andre! Det er ikke alltid like lett å ikke sammenligne, men, jeg pleier å minne meg selv på dette med jevne mellomrom ;-) Feks kan jeg ikke sammenligne meg selv med de som løper dobbelt (eller trippelt) så mange km i uka som det jeg gjør.... jeg kan ikke forvente av meg selv at jeg skal være i like god form som dem osv.

      Har du noen til å hjelpe deg med å legge en god plan for løpsesongen i år eller? Blir spennende dette her ;-)

      Slett
    5. Hei,

      Veldig sant det du sier at man ikke kan sammenligne seg med andre. Jeg er realistisk ovenfor eget prestasjonsnivå, og tillater meg samtidig å drømme om fremtidige mål. Jeg har en lang og relativ allsidig treningsbakgrunn både som utøver og instruktør (rs/rg, dans, aerobic, step, spinning, styrke etc), men løpingen har jeg aldri helt fått til (før nå!). Det siste året har jeg jobbet med å komme meg jevnlig ut på løpetur (dvs 2-3 ganger i uka mot 1 gang i måneden tidligere), og ikke nødvendigvis hvor lenge / hvor langt / hvor fort. Jeg hadde nok hatt godt av noen eksperttips før denne sesongen, men foreløpig er det bare meg:-) Takk for fine svar.

      Hilsen Janicke L.

      Slett
  6. heia kondisparet! det var sikkert en svett affære, men romantikken lenge leve :)

    SvarSlett
  7. Har du innebygd metronom? Det var jevn fart :)
    - så søte dere er!

    SvarSlett
  8. Dere er så søte at jeg blir nesten diabetiker.

    Og for en fart!

    Her snakker vi tempo de luxe! Denne våren kommer å bli helt topp!

    /Fortare Anna

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, jeg var nok ikke like imponert over farten men 4:49min/km var akkurat ett sek faskere enn hva jeg hadde anslått som mulig med dagens form; så om ikke annet har jeg god dømmekraft ;-)

      Slett