torsdag 23. februar 2012

Hurra, jeg noterer en kvalitetsøkt! :-)

Jeg har ikke vært på fellestrening med OSI siden 14. November (pga hofteleddproblematikken).

Dagens økt var en klassisk MONSTERøkt innendørs på Bislett:
6runder - 5runder - 4runder -3runder - 2runder - 1runde (pause=90sek). Dette vil altså tilsvare: 3276 - 2730m - 2184m - 1638m - 1092m - 546m

Altså en mengdeøkt, terskeløkt som skulle gå i halv-maraton tempo ;-) Nå har jo ikke jeg løpt med formål å trene mot halvmaraton før så første spørsmål jeg spurte meg selv var: hva er halvmaratontempo for meg???

Og spørsmål nummer to som ramlet inn var: hvilken fart er realistisk i dag med tanke på at jeg har ligget brakk i alt for lang tid??? Utgangspunktet
Jeg tok utgangspunkt i farten jeg har holdt de få gangene jeg har løpt 18 runder progressivt inne på Bislett i år og siden de øktene har vært ment som forberedende til 10km så skulle jeg altså løpe litt saktere enn hva jeg har gjort på disse øktene..... godt resonement Silja!

Men så var det dette med å løpe i flokk da; det er som kjent ikke bra ;-)

Fasiten ble....
Da OSI-toget gikk forsøkte jeg å holde igjen men jeg startet likevel ALT for fort. Jeg måtte justerte ned farten og for å gjøre historien kort så kjørte jeg hele økta i 5:05min/km fart! Punktum! Takk og Amen ;-)

Dette var ikke akkurat hva jeg anså på forhånd som halvmaratontempo for min del pr dags dato, MEN: jeg sprakk i alle fall ikke ;-)

Så sånn går det altså når man leker med sprek OSI'ere! :-)

Tips om halvmaratonfart tas i mot med takk ;-) Ha en strålende aktiv helg!!

25 kommentarer:

  1. Jeg synes det er greit å bruke McMillan jeg til å regne ut foskjellige farter (google mcmillan calculator)

    Skriv inn den tiden du kjenner til på en kjent distanse, foreks 5km og 10km. Du vet nok sånn ca hva du er god for på den distansen akkurat nå, og vips så får du halvmaraton farten din også.

    Den kalkulatoren stemmer sjokkerende nøyaktig for de fleste helt opp til maraton. Men akkurat på maraton får de fleste en tid som er littegran for god ift til hva man som regel klarer å levere.

    Kalkisen vil ivertfall gi deg en pekepinn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ante meg at det fantes en kalkulator; det finnes en kalkulator for det meste liksom ;-) Jeg brukte pulsen som utgangspunkt i går og forsøkte å styre farten ut fra "ønsket pulsnivå"... Med pulsen som eneste ledetråd følte jeg selv at jeg lå 5-7 slag for høyt og dermed altså litt for fort i forhold til hva jeg i utgangspunktet trodde skulle være tilnærmet halvmaratonfart for min del (pr dags dato). Det vil i grunn være morsomt å sjekke nå i ettertid hvordan min egen følelse stemmer i forhold til kalkulatoren ;-) Thanx!

      Slett
  2. Kalkis eller ikke. En bra økt som viser at du har potensiale kjære :)

    SvarSlett
  3. Høres ut som ei bra økt :)

    God helg til deg også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og god helg til deg også! Hard økt ja... og lang økt ;-)

      Slett
  4. Bra økt, og bra løpt!

    Må bare si at i likhet med Espen så er jeg veldig glad i McMillan :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er beskjeden av natur og overrasket vel meg selv mer enn dere tipper jeg hehe ;-)

      Slett
  5. Tøff økt, med imponerende tempo!

    Du er flink som går på fellestrening. Det minner meg på at jeg kanskje bør prøve det selv snart. Har vært støttemedlem i min lokale friidrettsgruppe i over to år....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er en tøff økt.... jeg har aldri løpt denne økta før og aldri løpt så lange intervalldrag før heller ;-) En erfaring rikere!!

      Slett
  6. Bra økt Silja!

    Jeg bruker bare eget hue til å regne meg frem. Sluttid på halvmaraton= 10 km x 2 + ca 10 min ;-) (5 min for 1 km ekstra og 5 min for dobbeldistanse)
    Dette er tiden du er "god for" på en bra dag, tiden du får første gang er kanskje mer + 15 min.
    Så, hvis du bruker i underkant av 50 min på mila er halvmaratonfarten for deg 5:05- 5:10 - jeg syns du traff godt jeg! Så gleder jeg meg til vi skal løpe en halv sammen i 2012! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, bare for å ha det avklart først som sist: jeg har ingen planer om å løpe 21km i år altså.... men vi vet jo også at det ikke er ensbetydende med at jeg ikke kommer til å gjøre det; det vet man jo som kjent aldri ;-)

      Og jeg er enig: jeg traff nok bra nok på farten ved å løpe på følelsen og rask sjekk av pulsen underveis.

      Slett
  7. Hei
    Jeg har sjekket litt. Tempo 5.05 tilsvarer ca 49 min på 10000m. Jeg synes det er ganske imponerende, men kanskje ikke for deg, du er jo så utrulig sprek

    Har er hele lista:

    distanse tid tempo

    600 00:02:35 00:04:18
    800 00:03:29 00:04:22
    1000 00:04:25 00:04:25
    1500 00:06:44 00:04:29
    2000 00:09:06 00:04:33
    3000 00:13:55 00:04:38
    5000 00:23:44 00:04:45
    10000 00:49:00 00:04:54
    15000 01:14:53 00:05:00
    21097 01:46:59 00:05:04
    42195 03:40:53 00:05:14
    Det er fra en kalkulator jeg fant på en side på polsk. Den stemmer ganske fint og den gjør forskjel på men og kvinner . Du kan også få tider til trening dvs hvis du blir bedt om å holde halvmaraton tempo. Man går ut fra resultat på f.eks 10000m. For denne tempo på 5.05 ville det være slik:
    Det går på % max puls (hvis man går ut fra max 193)og tempo

    Polska Szkoła Treningu

    70% 135 00:06:26
    73% 141 00:06:12
    75% 145 00:06:00
    79.5% 153 00:05:29
    85.6% 165 00:05:04 21.1 k
    87.6% 169 00:05:00 15 k
    89.6% 173 00:04:54 10 k
    98.4% 190 00:04:38 3 k
    100% 193 00:04:29 1.5 k

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk ;-) Pers på 10K er 47:30min men jeg hadde en mye bedre tid inne i sommer da jeg løp 5K på 22min, MEN, da fikk jeg aldri bevis dette for meg selv ved å sette en ordentlig 10K pers (jeg ble nemlig syk). NÅ er jeg ikke i rute med formen men av erfaring bør jeg fint klare under 50min... selv med manglende form og grunnlag.

      Uansett: takk for tallene Ania!!

      Slett
  8. Spreking! :-) Synes det virker som du har god dreis på løpinga, selv uten altfor mye løpetrening i det siste.

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, takk, og jeg klager ikke ;-)

      Slett
  9. Stiller meg i køen med de som er imponert over løpeformen - tross hofter og helseplager.

    Slike kalkulatorer virker forøvrig ikke på meg.
    Jeg er for treg i starten -)

    SvarSlett
  10. Jeg må bare komme med et utbrudd:

    For en elendig jobb kommunen gjør med strøinga rundt Sognsvann.
    Det er under enhver kritikk!!

    De gidder ikke å strø skikkelig på en av Norges mest brukte turveier.
    Og det tar ofte flere dager før det skjer noe.
    Nå har det vært snøfritt i flere dager og man skulle tro at kommunearbeiderne ikke var opptatt med snømåking og kunne strø på glattisen i stedet.
    Men nei - ingenting skjer.
    Inntil idag.

    De har strøtt rundt Sognsvann - men bare LITT.
    Ikke bare har de strødd TYNT rundt omkring, men det er strødd bare klattvis.
    På større partier av veien gjenstår fortsatt bare glattisen.

    Hva er poenget??!

    Hva går egentlig vår skattepenger til?
    Som vi alle kan registrere så driver statsråder i den rødgrønne Stoltenberg-regjeringen og deler ut våre skattepenger til sine egne.
    Det ligner noe man kan kalle korrupsjon.

    Strøing er ikke så viktig, la folk heller få benbrudd.
    På NRK-debatten igår diskuterte man fedme og trening.
    Kom dere ut og tren!, ble det sagt.
    Men hvordan skal vi få trent ute når politikerne ikke sørger for skikkelige veier.
    Alle kan jo ikke løpe rundt på Bislett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du skulle kontakte kommunen og påpeke ditt synspunkt til dem?? :-) Nå er det ikke lenge igjen til SRM sesongen blåses i gang og med temperaturene som er nå så kan vi kanksje starte sesongen med nesten bart føre... det er lov å håpe :-)

      Slett
  11. 5,05 min/km er jo kjempebra! Løp en rolig halvmaraton i dag på 6,66 min/km, men håper jeg klarer å speede opp halvmaratonfarten min en del utover sommeren:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør du vettu ;- Farten kommer med øvelse!!

      Slett
  12. Har også lurt på hva halvmaratonfart og maratonfart betyr.
    For et tempo du kjører! Jeg tror jeg hadde blitt psyket fullstendig ut hvis jeg skulle deltatt på en fellestrening. Like psyket ut som jeg blir under løp.
    Har du tanker om et nytt halvmaratonløp dette året?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri løpt halvmaraton, aldri hatt det som mål, har ingen planer om å løpe halv MEN: kanskje jeg gjør det, hvis det passer seg slik osv. Vi får se. Kun løpt Birken to ganger. Så jeg har altså ingen tanker for å løpe halv i år altså, det var bare fellestreninga som skulle gå i halvmaratontempo :-)

      Slett
    2. Sist halvmaraton (28. januar) perset jeg, og da løp jeg i snitt 5.03. Vil tro at halvmaraton-fart for deg ligger rundt 5.00, så lenge du løper mila på under 50 min:-)

      Veldig kjekk blogg, forresten. Fulgt en stund, men ikke kommentert før i dag...

      Slett
    3. Gratulerer med jomfrukommentaren ;-) Ja, jeg burde greie mila under 50min med dagens "ikke helt optimale form" og det er dermed fristende å tro at jeg klarer 5:05-5:00min/km på halvmaraton.... MEN, det gjenstår jo å "bevise" så kanskje jeg må prøve?? ;-)

      Slett