lørdag 11. februar 2012

HK skimaraton (25km) oppsummert

Må bare først si tusen takk til alle dere som ønsket meg lykke til; veldig motiverende!!! :-D

Jeg våkna 06:30 og følte meg ganske grei; fortsatt litt uggen, men det som bekymret meg mest var at jeg fikk hovne lymfeknuter i halsen utpå kveldinga i går; ikke akkurat smart å skulle kjøre høypuls trening i minusgrader; attpåtil starte i -15C. Brrrrr Ca -15C før start er i kaldeste laget for meg!!

Starten
Jeg var havnet i pulje tre (estimert sluttid under 1:40min). Jeg hadde selv ansett min manglende form dit hen at like under 2t skulle kunne gå men 1:40?? Hva F*... gjorde jeg i denne pulja?? Så jeg stilte meg beskjedent nesten helt bakerst; ja, jeg sier bare: tabbe!!

Det ble en sjukt treg start og da bakken kom etter noen hundre meter så måtte jeg bare utenfor sporet og frese forbi halve pulja. Slikt søndagstempo hadde jeg da virkelig ikke tid til! En rask kikk på klokka etter 1km: alt for fort og innbyttepuls!! Jeg måtte prøve å roe ned, finne roen og rytmen. Men det gikk jo bare ikke.... det eneste positive med denne farten var at jeg fikk gå i fred; ingen kø, og jeg fortsatte bare å ta rygg etter rygg.... jeg burde helt klart tatt tegninga her, men nei ;-)

Hode og kropp –ikke alltid perfect match
Jeg hadde i forkant kun fokus på stigningen de første 5km (300 høydemeter). Jeg måtte bare komme meg opp der på en grei måte og så skulle jeg klinke til ordentlig etterpå. Jeg var mentalt så fokusert på å komme gjennom stigningen de første 5km at jeg liksom mistet meg selv litt. ”Bare jeg kommer opp dit så kan rennet begynne, jeg må bare opp den bakken og så...!”. Løypeprofil

Det var bare det at kreftene ikke strakk helt til i dag.... jeg følte at det bare sa poff og siste 10-13km var det ikke mye sprut opp bakkene. Og hvor kommer alle disse fiskebeinsbakkene fra?? Jeg ser da aldri de når jeg ferdes i marka ellers? Merkelig!!

Slutten
Siden vi nå gikk sammen med de som gikk den lange løypa så ble det kø-gåing opp disse bakkene og det er ikke bra for moralen. Det er så skrekkelig lett å bare ligge bak en rygg å surre i stedet for å gå først og pushe seg selv fremover for egen maskin. Og jeg innrømmer at jeg gladelig lå bak og surra under fordekningen ”jeg klarer ikke å komme forbi denne køen her uansett så jeg kan like godt bare ligge bak og kose meg”.

Akk ja. Sånn kan det gå ;-)

Og Hellnerbakken på slutten.... jeg ba til øvre makter om at ingen kjente skulle se meg for da var det ikke mye pen skiteknikk å spore hos Amundsen gitt ;-) Fin premie ble det også; nå er den fullastet med smågodt ;-)

Fakta
Ski: smørte mine egne ski for første gang (skrekkelig stolt!!) og hadde bra feste og ganske god gli.
Mål: 23km på like under to timer
Resultatet: 25km på 2t2min48sek. Løypa var altså to kilometer lenger enn i 2010.
Snittfart: 4:52min/km
Antall høydemeter totalt: 600
Plassering: 7 i min klasse og fin premie.
Formen etterpå: atsjo og vondt når jeg svelger
Konklusjon: jeg er knallfornøyd og jeg er også overbevist om at jeg ikke kunne gått ett sekund raskere i dag uansett uggen før-form ;-)

Og neste år: da skal DU også bli med!!! :-D

27 kommentarer:

  1. Du har all grunn til å være fornøyd, kjempebra jobbet! God bedring til deg og halsen din:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og takk ;-) nå er det senga som gjelder og så krysser jeg fingre for at jeg ikke blir veldig syk. Jeg brukte sikkert bortimot en time før jeg fikk på tørt tøy etter rennet (sekken var borte), og frøs veldig!! så om jeg blir grise-syk nå så ville jeg ikke synes det var spesielt merkelig ;-)

      Slett
  2. Fanken, du må jo ha gått styggfort!
    Under 5 minutter pr km må jeg si er raskt.
    Det tempoet hadde ikke jeg klart i en halv ski maraton.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, jeg gikk jo halv da; 25km :-) Og å snakke om minutt/km på ski er jo i grunn veldig lite informativ... vet ikke hvorfor jeg i det hele tatt skrev opp nettopp det men... ;-) Farten varierer jo ekstremt etter hvor kupert det er og Nordmarka er jo mye opp og ned, spesielt synes jeg siste delen er ille. Jeg trives bedre med 5km sammenhengende klatring enn berg-og-dal med fiskebeinsbakker slik som det er en del av på slutten ;-)

      Slett
  3. Gratulerer med meget vel gjennomført! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanx ;-) Det var gøy! Hardt men gøy!

      Slett
  4. Tipper Silja er opptatt med MGP nå og stemmer for harde livet på Plumpo... he he slik at Norge kan komme på sisteplass i Eurovision.

    SvarSlett
    Svar
    1. haha MGP har jeg ikke fulgt med på, men jeg bruker Plumbo innimellom.... på badet ;-)

      Slett
  5. du er RÅ!!! jeg bøyer meg i støvet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var moro da; du må bli med neste år ;-)

      Slett
    2. garantert! gru-gleder meg allerede :)

      Slett
  6. omg..aldri om jeg kunne gjøre dette, ikke mot betaling! GRATTIS!

    Har trent Corebar i dag, Anita Tonne som instruktør, killer workout det også!

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, vel vi er ulike ;-) Good workout på deg også!!!

      Slett
  7. Yes - Tooji!
    Beste i kveld.

    SvarSlett
  8. Ja, jeg håper jeg er med til neste år... Trodde du, som på torsdag, at det var spurtpris på hver bakketopp? Vel overstått i hvertfall. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Selvfølgelig trodde jeg det Adelheid :-) Det var faktisk ett skilt hvor det sto spurtpris på.... men jeg tror ikke jeg vant den ;-D

      Nei, som perfeksjonist så ergrer jeg meg litt for at jeg ikke var kvinne til å kjøre bra ski i går MEN, det man ikke øver på blir man ikke god på! Og, jeg har all grunn til å være skrekkelig fornøyd med tanke på laber trening etter hofteledd-problematikken kikka inn 14 nov. SÅ, til å være godt uforberedt til oppgaven så klappe meg godt på skuldra ;-) grisefornøyd!

      Slett
  9. Er imponert over km-tiden din på 4:50-nivået.
    Med tanke på alle de tunge bakkene man må igjennom så skjønner jeg ikke hvordan man klarer det.
    I bakker for jeg selv raskt km-tider på 9-10 minutter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Måtte sjekke litt nå og km nr 2 og 13 var de tregeste 7:02 og 7:07min. Jeg stoppet på alle 3 drikkestasjonene, og brukte god tid der, men det gav ikke noen synlige høye km-tider... ;-) Raskeste var km 7 på 2:36min, det sier en hel del om hvor bratt utfor det var akkurat der! Nuvel, å sammenligne tider på ski er uansett ikke mulig. Og er bakkene lange og bratte så kan jeg også fort bruke 9-10min på å tilbakelegge 1km ;-)

      Slett
  10. Bra, Silja! Nå har du god grunn til å fylle pokalen med god samvittighet og etterlengtede karbohydrater. Er du god i utforbakkene?

    Enig i at det blitt vel mye folk på slutten der, og jeg tok den samme løsningen som deg: "Neimen, her var det jo kø, og helt umulig å komme forbi. Jeg må nok roe ned litt nå."

    Jeg felte faktisk en dame i en fiskebeinsbakke i går. Til mitt forsvar så gikk hun i overkant breibeint oppover der, det skal da være plass til to kolonner også i motbakkene. Rart hvor lett jeg tar på en sånn hendelse når det ikke er meg det går utover ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. God i utforbakker.... tja... vel, jeg var reservert i år ettersom jeg hadde über-glatte (=dødsraske!) ski i fjor. HK i fjor er eneste gang jeg har vært redd i utforkjøringene; og det sier i grunn alt!! I går hadde jeg grei gli og følte det gikk kontrollert-fort utfor. Svingen før Hellner var eneste gangen det holdt på å gå galt; da var jeg ute i løs-snøen å kava litt men greide å hold meg på beina. Får vel legge til at jeg fortsatt har vondt i ræva etter et idiot-fall før start; men alt før skuddet går teller jo som kjent ikke ;-)

      Felte du en dame bakfra i bakken??? hahahahaha utrolig bra gjort! Du er multikunstner på ski assa ;-)

      Slett
    2. Fall før start! Drev du litt aggressiv oppvarming, eller?

      Må øve litt (mye) på utforbakkene, assa. Utrolig irriterende å bli tatt igjen der!

      Felte henne på ingen måte med vilje, og siden det var i motbakke havnet hun bare i knestående. Såpass fortjener man når man breier seg utover i hele løypa og stenger for alle andre ;)

      Slett
    3. hehe nei jeg trodde ikke du gjorde det med overlegg altså ;-)

      Jeg gikk 5mil i fjor uten feste og dreit meg dermed loddrett ut ;-) Jeg hadde derfor lovet min kjære venninne Kirsten, på tro og ære, å teste skiene før start i år! And so I did. Det dumme er jo at det kostet litt for rumpa er VOND nå altså :-) Håper halebenet holdt liksom...

      Sliter du i utforkjøringer altså?? Hem.... det burde vi sett litt på; alt kan øves på vet du ;-)

      Slett
  11. Gratulerer!!!
    Du er fantastisk god på ski også. er det noe du ikke klarer? 0)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ania, jeg kan ikke sykle!!! Det går bare ikke fort uansett hvor mye jeg tråkker ;-) Og så har jeg kun gått på lengdeløpskøyter en gang og evner ikke å gå svinger på skøyteløpbanen. Og så kan jeg ikke lenger vende i bassenget... kunne det før men nå er jeg pysete ;-) Stupe er heller ikke min sterke side hehehe, joda, det er mye jeg IKKE kan!! ;-D

      Slett
    2. oh heldigvis.. jeg er mest sannsynlig bedre enn deg i å vende i basenge!!! ellers må man bare bøye seg i støvet!!!Helt fantastisk. Jeg er virkelig imponert

      Slett
  12. Grattis.
    - og jeg skal IKKE være med til neste år -)

    SvarSlett
  13. Gratulerer med flott tid og fin premie:-)

    7. plass er supert!

    Håper du holder deg frisk.

    Fin dag. Mvh Janicke L.

    SvarSlett