torsdag 16. februar 2012

"Hardt og langt" av Fred Arthur

For noen uker siden fikk vi boka "Hardt og langt" skrevet av Fred Arthur Asdal tilsendt i posten (avsender: ukjent, men det så ut som boka kom direkte fra forlaget Cappelen Damm). Noen dager senere fikk jeg en kommentar på bloggen min fra Bente D.S. med link til forfatteren Fred Arthur's blogginnlegg "Jeg vil jo bare se bra ut naken" HER. Knakende bra ;-) Anbefales ;-)

Jeg vet ikke hva folk tror om meg men saken er at jeg ikke pr dags dato har lest en eneste treningsrelatert bok i hele mitt liv! PUNKTUM! Og jeg skammer meg slettes ikke av den grunn altså ;-)

Jeg vrir hodet til høyre og tar en kikk i bokhylla. Jo da, de står der innimellom all skjønnlitteraturen: ”Smørebibelen”, ”Best i løping”, ”Løp din egen maraton” + + + ....joda, de er her alle sammen! Jeg har bare ikke lest dem.... ennå!

Boka ”Hardt og langt. Fra sofagris til Ironman” derimot, den har jeg dukket ned i som en glupsk unge som holder stø kurs retning godteriskåla på lørdag.

Forfatteren har mange gullkorn som jeg digger, utsagn som jeg selvsagt er helt enig i:

”Gleden ved å mestre noe nytt er en gave vi bør unne oss.”

”Jeg trener fordi jeg liker å mestre, jeg liker å overvinne meg selv og få til noe jeg trodde ville være umulig. Men dette er ikke nødvendigvis en besettelse, slik mange tror. I bunn og grunn trener jeg ikke fordi jeg må men fordi jeg kan. Det er mitt mantra.”

”Noen mennesker sliter med angst og tør ikke å være alene, andre har kreft elle andre krevende sykdommer, eller de har alvorlige funksjonshemninger. Jeg er frisk og feirer det med å trene, hver dag”.

Jeg ser ikke noe poeng i å skrive side opp og side ned for å anbefale denne boka, for det er så enkelt som: liker du blogginnlegget hans "Jeg vil jo bare se bra ut naken", ja så vil du digge boka også ;-) Simple as that!!

Jeg DIGGER den! Og Frk Linn står først i køen for å låne boka når jeg er ferdig :-)

5 kommentarer:

  1. åh som jeg gleder meg til å lese HELE boka; han skriver jo utrolig bra! dette er nok ei bok som danker bort skjønnlitteraturen ja...om ikke for godt, så hvertfall for en liten stund :)

    SvarSlett
  2. Får lyst til å løpe og kjøpe. Har tenkt på det lenge etter å ha lest en del omtaler av boka, og nå fikk jeg enda mer lyst til å lese den!

    SvarSlett
  3. Jeg har hatt lyst til å lese den boka etter å ha lest artikkelen i siste Kondis. Fikk ikke mindre lyst nå. Inspirerende med mennesker som satser hardt og samtidig sier at de ikke har ambisjoner om å bli best. Det er det jo ikke så mange som kan.

    SvarSlett
  4. "Jeg er frisk og feirer det med å trene, hver dag" For en nydelig setning:) Har også tenkt å lese boken, den virker kjempemotiverende!
    Jeg leser forresten alt jeg kommer over av løpebøker. Skjønnlitterære verk derimot, kjøpes og blir deretter plassert direkte i bokhyllen. Og der blir de stående. Eventuelt lånes på biblioteket, legges på nattbordet og leveres inn etter tre purringer, fremdeles uåpnet. God helg=)

    SvarSlett
  5. Jeg ble helt gira av den artikkelen i Kondis, og fabulerer nok en gang om flere fremtidige deltakelser i triathlon. Yes, I can.
    Boka er planlagt til innkjøp og skal konsumeres på hytta neste uke. Sammen med smågodt fra Sveariket.

    SvarSlett