fredag 3. februar 2012

Der det er håp løpes det!

-17C i dag tidlig og ikke ti ville hester fikk overtalt meg til å løpe ute i dag (selv om det var forholdsvis varmt i ettermiddag, kun -10C) ;-)

Så ukas andre løpeøkt ble inne på Bislett den også!

Og jeg kopierte like godt økta fra sist uke (HER); altså 18 runder med fartsøkning etter 6 og etter 12 runder.

Mål: løpe de seks første rundene på ~3min/runde, de seks neste på ~2:50 og de seks siste på ~2:45min.
Løpe avslappet og fint.

Fasiten ble:
Runde 1-6: 3:03-2:59min (snittfart 5:31min/km)
Runde 7: 2:56 (mista nøklene og dermed mista jeg også noen sekunder)
Runde 8-12: 2:53-2:49min (snittfart 5:16min/km)
Runde 9-18: 2:45-2:43min (snittfart 5:01min/km)

Totalt 51:45min og minuttet raskere enn sist uke.
Må bare si at jeg jobba hardt for denne skåla; selve skåla altså, jeg vant den nemlig etter å ha slitt meg gjennom et 10km terrengløp på Beitostølen (her) :-)

Ække no gæli i å ta lørdagsgodtene på fredag er det vel???? :-)

16 kommentarer:

  1. JA, det er lov med lørdagsgodt på fredag, og spesielt når man har vunnet snopeskålen selv:) Jeg synes at snopet smaker best på fredagen etter en laaang dag på skolen. Hvor mange kilometer løper du på 16 runder? God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. 18 runder som jeg løp i dag er 9,9km :-)

      Slett
  2. Litt teit å ha bilde av sø fristans gøtteskål... Når huset mitt æ tømt fe snop... ;-) Mæn, utenom det, sø he du VÆL FORTJENT "premie"!!! NYT! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må ikke gå helga i møte uten å ha godteri i hus vettu Marie ;-)

      Slett
  3. å løpe ute nå er i overkant modig ja, men jeg bøyer meg i støvet for de som gjør det! og for deg og din fantastiske treningsøkt nede i bunkersen; denne økta skal testes ut! :) smågodt er deg vel unnt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sliter med pusten i kulda og ønsker å holde meg frisk fremover; ergo tar jeg de safe valgene på de harde øktene for tiden ;-) Rolig jogg går når det er -10C men det er kaldt i lungene, jeg merker det! Blir det like kaldt fremover så satser på å jogge ned til Bislett slik at jeg får halve økta i frisk luft og siste halve inne. For det er jo som kjent MYE deiligere å løpe ute ;-)

      Slett
  4. Sto over 10-kilometern i vinterkarusellen i dag, på grunn av kulda. Bittert, men jeg har ikke tid til dagesvis med kolshoste hvis jeg skal komme meg gjennom Birken med æren i behold. Synes kulda påvirker løpinga ganske mye, egentlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Forstår deg godt og har stor respekt for prioriteringa di Siri! hard løping ute i denne kulda er ikke verd det om man har andre konkurranser man sikter mot ;-)

      Slett
  5. Du fortjente den skåla! Heldig som har Bislett å løpe på. Sikkert bedre enn mølle.

    SvarSlett
  6. Silja, virker GPS'n din inne på Bislett eller har du regnet ut km-tidene i etterhånd?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei GPS virker ikke inne; så jeg tar utgpkt i at runden er 546m når jeg beregner farten i etterkant.

      Slett
  7. Apropo trening i kulde, jeg gikk noen mil på ski igår i ca 14-15 minusgrader.
    Det gikk ganske greit. Er bare de først 10 minuttene som er litt uvant, men når du har fått opp varmen så merkes ikke kulda.
    Den store fordelen er at det var betraktelig færre folk i løypa.

    SvarSlett
    Svar
    1. For meg er det intensiteten som er avgjørende; høy intensitet fungerer dårlig for meg i kulda (har kulde/anstrengelsesastma). Og ellers er det kun i utforkjøringene at jeg holder på å fryse fingrene av meg; resten av kroppen holdes varm underveis. Og etterpå får jeg likfingre, og det er ubehaglig, men så lenge jeg har sjåfør så går det bra ;-) Liker meg ute men skulle ønske kroppen min taklet kulda bedre!!!! :-D

      Slett
    2. får vel legge til at mellom 15-25 kuldegrader så blir jeg ganske kald i utforkjøringen også.... når jeg tenker meg om ;-) selv med ganske mye klær på...

      Slett
  8. Det som var litt ubehagelig med skituren var når jeg skulle ta en drikkepause. Etter 2-3 slurker med vann/energidrikk ble det svært kaldt nedover spise-/drikkerøret. Måtte stoppe å drikke rett og slett. Uansett passer jeg på å ikke ta lange pausen med såpass mange minusgrader. Blir raskt kaldt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan ikke stoppe for da fryser jeg ihjel, jeg må gå kontinuerlig! Og drikke... vi blander alltid ut energidrikke med varmt vann på skitur, det funker!

      Slett