lørdag 28. januar 2012

Silja -jakter på løpsfølelsen ;-)

Jeg føler at jeg har glemt hvordan det er ”å løpe”. Det føles som at jeg ”setter det ene benet foran det andre” og intet mer enn det! Kraften, steget, flyten..... alt dette som for meg fremstår som definisjonen på ”å løpe” har jeg mistet kontakten med.

Årsak: pga. problemer med hofteleddet har det kun vært korte vedlikeholdsøkter (4-5km) og ingen fartsøkter eller intervalltreninger siste 10 ukene. Kun økta på Bislett 8 Januar kvalifiserer for å kalles kvalitetsøkt....her Smertene i lysken samt at jeg har holdt lav fart på vedlikeholdsøktene har nok gjort at jeg ubevisst har redusert utslaget i hofta betraktelig og at jeg nå skyver en tanke mer enn løfter. Ikke bra!

Formålet med økta i går var derfor rett og slett å forsøke å komme i kontakt med løpsfølelsen igjen, finne flyten.

Tim hadde et foreslag som passet bra i forhold til både (mangel på) form og formål.

Forslaget: løpe 18 runder på Bislett delt inn i tre bolker med to fartsøkninger; første etter 6 og andre etter 12 runder. Og ved å holde samme fart så lenge som 6 runder (3,3km) så kan man finne fin flyt og man får god tid til å kjenne på følelsen, jobbe med hode, ben og fart. Null stress! Her kan du rett og slett SE følelsen som jeg jakter på ;-) FOTO: Espen R. (mosjonisten)

Ut fra formen så jeg for meg at det kunne være passelig å starte på 03:10min/runde, deretter 03:00 og så avslutte på 02:50min/runde; altså 10sek fartsøkning pr bolk.

Fasiten ble, ikke overraskende, litt annerledes..... ;-)

Fasiten: jeg brukte første runde til å juster inn en passe fart; runden gikk på 03:02min.
Så var jeg i gang.
Runde 2 tom 6: 03:07-03:05min/runde (puls: 162-170)
Runde 7 tom 12: 02:55-02:51min (puls: 171-176)
Runde 13 tom 17: 02:51-02:46 (puls: 177-180)
Siste runde: 02:42min.
Snittfart på de tre blokkene: 5:39 - 5:17 - 5:08min/km.
Totalt 9,9km på 52:36min (snittfart totalt 5:21min/km).

Denne økta fungerte bra for meg så jeg skal nok ta den frem igjen senere og bygge litt videre på denne.

Og selv om djevelen messa mye i midtbolken om ”alt for hard åpning, dette kommer du ALDRI til klare å gjennomføre” så stilna han brått da jeg meget uventet så ryggen til min kjære foran meg... skulle ikke mer til for å avlede oppmerksomheten og jeg strammet meg kraftig opp og gjennomførte de siste 6 rundene som jeg skulle.

Så jeg sier bare,blæ og lang nese til deg djevel!! ;-)

25 kommentarer:

  1. Høres deilig ut å løpe på noe annet enn snø og is. Er lei av å nesten ikke komme framover. Bra økt du hadde i dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å komme krypende inn Ingunn; åpent for alle vet du ;-)

      Slett
  2. Veldig fin økt, fint fart, bra forslag. Du er i fin løpeform, selvom du tror det ikke selv

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har nok et poeng der Ania men samtidig er jeg LANGT unna farten til å klare mila under 48min ;-)

      Slett
  3. Høres ut som en fin økt! Håper jeg og snart kan begynne og løpe igjen, spinning og elipse er ikke noe for meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blr itt som å spise lakris når kroppen vi ha sjokolade... blir liksom ikke i nærheten av å være det samme ;-)

      Slett
    2. Tihi ja, liker sammenligningen! Men likevel litt bedre enn å ikke spise snop i det hele tatt (eller ikke trene i det hele tatt) =)

      Slett
  4. Bra at du fikk overtaket på djevelen. Hørtes ut som du hadde en skikkelig fin opplevelse. Og økte i seg selv hørtes veldig interessant ut. Skal forsøkes en gang.

    SvarSlett
  5. Ja det var en interessant og positiv opplevelse ;-) Det var utrolig kult å observere hvor lite som skulle til for å avlede oppmerksomheten over på noe positivt og vips så gikk siste tre-delen lett som en plett ;-) Lærerikt!!

    SvarSlett
  6. jippi! sånn her blir man glad av å lese :) og ja, det finnes ikke noe bedre enn å oppdage en fin hare i løypa :P

    SvarSlett
  7. Skulle ønske vi hadde en Bislett innendørsbane i Ski også. Virker kult å løpe der når føret er som det er nå. Bra jobba!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart veldig priviligerte som kan løpe innendørs om vinteren!! Kanskje dere skulle legg en økt i vinter til Bislett, rett og slett??? ;-)

      Slett
  8. Good job, girl! Du finner løpsfølelsen med våren, bare vent..

    SvarSlett
  9. Det er så utrolig forskjell å løpe innendørs og på snø. Selvom det er flatt og fint snøunderlag så løper jeg 10 km rundt 5 minutter saktere enn på innendørsbane. Det er ganske mye.
    Du taper ganske mye i frasparket og mister en del fart på snø, selvom det ikke er glatt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er stor forskjell! Jeg foretrekker jo å løpe ute men hvis jeg skal ha en ordentlig kvalitetsøkt så nytter det lite å tro at jeg skal klare å løpe like fort/hardt ute som inne ;-)

      Slett
  10. :-) Så fint at du fikk til en bra økt! Du er heldig med den private motivatoren ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det hjelper alltid å ha gemalen ved sin side ;-) Tim skulle løpe fort men pga strekk så måtte han gi seg og dermed fikk jeg gleden av å innhente ryggen hans.... hjalp veldig det altså ;-)

      Slett
  11. Vi er skikkelig heldige som har Bislett! Godt å ha hovedtyngden av øktene utendørs, uansett årstid - men akkurat de det kvalitetsøktene; da er bislett gull!

    Du er i fin form Silja, 48 er lett som en plett ned det utgangspunktet du har. Du må nok sette deg mer hårete mål;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Under 48min kan være hårete nok når man ikke sier hvor langt under 48min man sikter ;-) Neida, jeg satser på å få litt mer fart i rumpa utover men toppformen kommer nok sent i år!!

      Slett
  12. den følelsen vil jeg ha også...sukk :)

    SvarSlett
  13. Idag løper jeg på 49 minutter 10 km på Bislett innendørsbane.
    Mon tro hva jeg klarer på Sentrumsløpet til våren?
    Hadde vært digg å klare ned mot 47 minutter.
    Men er det håp?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror alltid at det er håp! :-)

      Nå aner jeg lite om din bakgrunn, trening, kapasitet ol og da blir det vanskelig (om ikke umulig) å si noe konkret om hva du kan forvente. Å sette seg mål er bra, å sette seg realistiske mål er ennå bedre.

      Det eneste generelle jeg kan si ut fra det lille jeg vet (som begrenser seg til at du løp på 49min på Bislett) er at Bislett er padde flatt, Sentrumsløpet er ikke flatt. Man presterer som regel bedre i en konkurranse enn på en test i egen regi. Og det er fortsatt en del uker til sentrumsløpet... så hvorfor ikke sette 47min som et mål?? :-) Silja

      Slett
    2. Ja, skal sette 47 min som mål.
      Som du nevner så er ikke Sentrumsløpet padde flatt, men jeg har alltid ekstra på lager når jeg er med i konkurranser. Kommer i en annen flyt og henger med mengden, slik at jeg greier å løpe raskere.
      Samtidig regner jeg med fremskritt for hver uke fremover. I November løp jeg på 51 minutter, i desember på 50 minutter og nå på 49 minutter.
      Kan også legge til at jeg ikke gir alt når jeg har trent på Bislet, løper jevne runder uten å bli sliten. Selv idag ville jeg nok ha greid under 49 minutter hvis jeg hadde bestemt meg for det :)
      Men jeg vil klare 47 minutter uten å bli så sliten...

      Slett