søndag 8. januar 2012

Noen ganger må man bare kjenne at man lever ;-)

Etter x-antall timer foran pc’n denne uka og kun 9km tilbakelagt med løpesko var jeg mer enn mentalt klar for en løpeøkt i dag.

Når jeg kommer ut av min vanlige rytme og ikke får løpt like mye som jeg pleier så er det som regel to mulige utfall når jeg endelig får på løpeskoene igjen:
1) jeg føler meg tung, det går tregt, hodet er preokkupert (hva nå enn dette ordet egentlig måtte bety), jeg løper urytmisk og teknisk dårlig (cirka som en hjulvisp!). Ingen ting stemmer!
2) overskuddet som har fått sjanse til å hope seg opp i kropp, sinn og ben gjør at jeg flyr av sted; her snakker vi ordentlig dans på roser!

Dagens Bislettøkt
Så, endelig, 50min før stengetid var jeg på plass i bunker’n med ett mål for øyet: å fly i fred i 50min. Jeg er sikker på at det oste ”Hold kjeft og la meg få en stakkar stund for meg selv! På forhånd takk!” lang vei og jeg følte meg en smule som Bridget typ ”mad hair og scary knickers” der jeg kom durende inn ;-)

Jeg hadde ingen tid å miste og la i vei! I dag løp jeg med lette Nike Lunar Fly og disse må jeg helt klart bruke oftere!!

Jeg lot kroppen bestemme tempo og etter tre runder forsto jeg hvor landet lå: overskuddet drev kroppen min fremover i et tempo som var i overkant fort i forhold til hva min fysiske form pr tiden tilsier at jeg skulle klare å holde i 50min. Teknikken var elendig og selv om det føltes lett, tro meg: det så ikke lett ut! Teknisk dårlig løping i dag ;-)

Skitt au, jeg bestemte meg for å la kroppen kjøre sitt eget løp og heller bare ta smellen. Hva hadde jeg å tape liksom? Man lever som kjent bare en gang og noen ganger må man bare leve litt; glemme alt som har med fornuft å gjøre og bare LEVE i nuet!

Smellen kom aldri, derimot kom vakta etter 45min og viftet meg ut til siden.... det var greit! Jeg hadde fått mine 15 runder + bonusrunde og var fornøyd ;-)

Bortsett fra første runde, som gikk på 2:54, så gikk alle rundene mellom 2:45-2:50min. Jevnt nok og godkjent. Totalt 16 runder (8736m) på 45min (snitt ~5:10min/km): overraskende bra!!

Og etterpå var det tid for å fylle på tanken med nødvendige sjokoladekalorier; yummy!
Dagens velfortjente premie; digg! ;-)

15 kommentarer:

  1. Hørtes ut som en god økt som sikkert gjorde veldig godt for kropp og sjel!

    Jeg pleier også å premiere treningsøktene mine med slike godsaker. *slurp!*

    SvarSlett
  2. Man må jo ha energi til neste økt!
    Jeg tror på å løpe fort når det er mye tankekjør. Går det fort, blir jwg fysisk sliten, og det blir mindre plass til å kverne på tankene.

    SvarSlett
  3. Du har to meget gode poeng der Anna!! Merket at hodet var så fylt opp med fag at jeg bare måtte ha litt motvekt, og tro det eller ei men jeg tenkte ikke en eneste fagterm mens jeg løp de 45minuttene! Deilig! Trengte virkelig en liten pause fra jobbtankene ;-)

    SvarSlett
  4. Deilig når øktene blir overraskende gode! Najs. Og den posen så faretruende god ut. Eller - innholdet da. (c;

    SvarSlett
  5. bra levert! bridget jones danser på roser - den skulle jeg likt å se :P velfortjent sjokkispremie. jeg klarte bare såvidt å gå forbi julegodisen på halvpris i går; var tidenes mentale treningsøkt, men nå angrer jeg nesten litt. nam!

    SvarSlett
  6. Man fortjener sjokolade etter en god økt!:) nam!

    SvarSlett
  7. Høres ut som en velfortjent og god treningsøkt, bra teknikk eller ei :) Deilig å bare la kroppen løpe og la hjernen "slappe av". Og sjokoladen så jo ikke feil ut den heller..

    Liker Lunarglide skoene utrolig godt selv, lette og med god demping!

    SvarSlett
  8. frk linn, ja, 50% på julegodter i januar strider jo mot alle nyttårsforsetter; her skal virkelig viljen få jobbe ;-) selv kjøpte jeg julemixposen for i min verden er helgekos lov!!

    Sissel, jeg har ikke løpt med glide modellen (kun eclipse) men tim liker glide. kanskje jeg må prøve glide også ;-)

    SvarSlett
  9. Godt å se at det ikke bare er jeg som lever godt på halvpris - også er jeg misunnelig på baneløpinga. Virker sååå mye bedre enn mølle.

    SvarSlett
  10. det er heldigvis lov i min verden også :) nam!

    SvarSlett
  11. Bislett æ ein fantastisk plass, te løping, og bare la tankane fare! Og te fortar ein spring, te mindre plass bli det te utenomsportsleg trøbbel!! :-)

    SvarSlett
  12. Luxus å ha bane å løpe på da..heldig du..

    SvarSlett
  13. For noen stilige sko!
    Skulle også gjerne ha løpt på en bane en gang.

    SvarSlett
  14. Jeg tenker stadig at jeg burde ta turen til bislett for å teste banen. Det hadde vært deilig på denne tiden av året. Selv om jeg ikke synes det er så verst å løpe ute heller...særlig fordi jeg da får god samvittighet i forhold til Dina-hund. Ta vare på godfølelsen...og sjokoladen..Mmmm...velfortjent:)

    SvarSlett
  15. Marit, Bislett er et godt alternativ når vær og føre ikke tillater kvalitetsløping utendørs samt også hvis man har noen vondter eller er litt skadet.

    Selv foretrekker jeg selvsagt å løpe ute men pga lyskesmertene kryper jeg nå altså inn. Glipptak samt tung snø (som gjør at jeg må jobbe enda mer med lysken når jeg løper) er ikke optimalt for meg nå, og da er alternativet mølle eller Bislett; et valg som for meg er veldig enkelt: Bislett!! :-)

    SvarSlett