tirsdag 6. desember 2011

Forkjølelsen er på hell; HURRA! ;-)

Det finnes ingen regel uten unntak heter det.... men det er ikke sant for det finnes faktisk minst en regel uten unntak ;-)

En regel uten unntak: hver gang jeg starter opp og trener utfall og side-utfall etter å ha hatt en lengre pause så blir jeg invalid støl!!

Innføring av disse øvelsene på styrkeprogrammet må derfor planlegges nøye for jeg må påberegne et par dager i etterkant hvor treningen ikke kommer til å gå som normalt. For at gjeninnførelse av disse øvelsen ikke skal ødelegge for mye av den vanlige treninga må de derfor gjenopptas mens det er lavsesong og lite aktivitet på programmet.

Andre søndag i advent ble nøye plukket ut som dagen hvor disse to øvelsene skulle gjenopptas. Søndag hadde jeg vært forkjøla i nøyaktig en uke og hva er vel bedre enn å påføre seg selv ”invalid status” i en periode hvor jeg uansett ikke får løpt og trent som normalt? Genialt Egon!

Nå må jeg bare sørge for å fortsette med disse to øvelsene så jeg slipper flere invalid-dager ;-) Bosu er gøy for store og små!

Bosu-core
Forkjølelsen virker å være på hell nå men jeg er ikke i form for høy-puls aktivitet riktig ennå. Derfor ble det lett styrke i dag også. Og når Kirsten inviterte til Bosu-core så takket jeg selvsagt ikke nei! Timen er uten hopp-og-sprett og todelt; første del har fokus på balanse og styrke av ankelledd og annen støttemuskulatur mens siste delen av timen er styrkeøvelser av ”det gode gamle slaget”; dvs. vi gjør de mage-nakke-ryggøvelsene som vil alle vet at vi BØR gjøre men som i alle fall jeg ikke er flink nok til å prioritere i mitt eget core-program. Fin time som jeg BØR fortsette å prioritere.... det er bare så skrekkelig vanskelig å prioritere denne type trening når hovedtyngden av aktivitsnivået mitt forgår i sone 3-5 ;-)

Vel, i grunn er det vel nettopp fordi hovedtyngden av treninga foregår med høy puls at jeg BØR inkludere noen slike lavpuls treninger ;-) Til dessert: smoothie, espresso og en liten sjokoladebit ;-)

4 kommentarer:

  1. Fint at forkjølelsen er på hell! Veldig bra artikler i Birkebeinerbladet.

    SvarSlett
  2. denne smotien ser kjempegodt ut. Du er så flink til å tilpasse treninga til formen. Det blir ikke kjedelig når du trener så mye forskjellig. Jeg må nok bøye meg i støvet her.

    SvarSlett
  3. Ania, takk for tilliten hehe ;-) Jeg har mange års erfaring vet du... også når det kommer til skader; derav har jeg innarbeidet dette med variasjon i treninga ;-)

    SvarSlett
  4. Vi får prøve å komme oss på Bosu på tirsdag også! Men hvis denne snøen blir liggende så må det vurderes opp mot skitur ...

    For det var deilig å gå på ski i går, ass! Anbefales!! :-)

    SvarSlett