søndag 11. desember 2011

Bunnen er nådd... eller er den det??

Denne uka lar seg lett oppsummere: jeg må vel ha nådd bunnen nå.... for mye mindre trening enn dette kan man vel ikke bedrive.... eller?? ;-)

Mandag løp jeg 10 runder på Bislett med Treningscamp (5,5km).
Tirsdag var jeg med på 45min Bosu-core sammen med Kirsten.
Lørdag var det spinning intervall på Gymclub.

Jeg er vel ganske frisk igjen nå; bihulene gjør at jeg fortsatt har litt hodepine men.... hodepine som jeg fånyttes forsøker å kurere med koffein. Merkelig det der altså, hvordan jeg instinktivt tyr til en kaffekopp ekstra på jobb når hodepinen siger på... tiltross for at jeg vet at det ikke er koffeinmangel som er problemet... ja ja ;-) Jeg har fått en ny favoritt; Nespresso med sjokoladesmak (ikke akkurat overraskende når jeg tenker meg om) ;-)

Spinning
I går var jeg på timen til Thomas for første gang. Siden det var første høypulsøkt etter forkjølelsen så kjørte jeg kontrollert. Timen var 3-4-5-7-5-4-3 minutter intervaller og i redsel for å gå på en smell så tok jeg det altså pent. Det var en veldig bra time!! Og jeg fikk en vellykket og bra økt uten å være i nærheten av å lukte på den fryktede smellen! Vel, jeg ble svett og sliten altså, og jeg mistet 0.8kg væske i løpet av timen så jeg må jo ha jobbet litt da ;-)

Utfordring
Å gå på timer med samme instruktør er veldig greit: man vet hva man får og man vet dermed hvordan man skal løse oppgaven. Ny instruktør og/eller ny time betyr derimot nye oppgaver og nye utfordringer: og det liker vi jo som kjent!

Jeg tror det er veldig viktig for både den fysiske så vel som den mentale formen at man utfordre seg selv jevnlig. Jeg vet ikke hva dere tenker men jeg føler i alle fall at noe av poenget med rutineøktene er jo at man skal rustes til å takle de virkelige utfordringene (konkurransene). Og det å legge inn noen ”overraskelser” underveis hvor man beveger seg litt ut fra "det kjente som man vet man behersker" ikke bare er små gulrøtter for motivasjonen men også fruktbart i forhold til dette å skaffe seg litt erfaring med hvordan egen psyke takler det ukjente.... jeg vet ikke om dette gir mening for andre enn meg men...?? ;-)

Nå ser jeg frem til neste hardøkt. Da skal jeg ”kjenne på den deilige smerten” som var ett av gårdagens instruktør-gullkorn. Et annet gull-sitat fra i går var noe sånt som: ”tre minutter går fort, nesten så det allerede er gjort”. Fantastisk bra :-)

9 kommentarer:

  1. Nesehorn og saltvann, har du prøvd det? For noe år siden var jeg pottetett med bihulebetennelse, garvid og desperat, og endte med et sånt horn. hah, det var også noe, funker sikkert, men fo et styr (og uendelig uappetittelig!)
    ut av konfortsonen, det er trikset sitt. med meg sel vet jeg at jo bedre form, desto lettere er det å kaste seg ut i det ukjente, om jeg kke takler selve teknikken, så har jeg ihvertfall kondisen å falle tilbake på (feks. svømming i triathlon). Veldig vikig for å utvikles, tror jeg.

    (fortsatt) God bedring!!

    SvarSlett
  2. Jo takk Anna, neshornet har vært i bruk siste ukene ja ;-)

    SvarSlett
  3. Nespresso med sjokoladesmak?? tell me more:-)

    Super reportasje du lagde fra glattisen i går Silja!
    For første gang i mitt 28-årige liv vurderer jeg seriøst å skaffe meg brodder.

    SvarSlett
  4. He he, det var positiv innstilling, det!
    - Men det er jo litt sant, da. 3 min er faktisk ganske kort, sånn rent objektivt sett... :P

    Siri: ;) Jeg skal faktisk teste ut brodder nå (hvis jeg tør). Har en sånn type man trær utenpå skoen. Får se om det funker....

    SvarSlett
  5. Veldig lite og dårlig erfaring med brodder; så jeg løper med pigger :-) MEN, det betyr ikke at brodder ikke virker, det betyr bare at jeg ikke fikk det til å funke!! :-) Silja

    SvarSlett
  6. Hei! Hvor er det du trener spinning? GC? Har ikke hørt om ... Jeg løp 17 km langs Akerselva MED BRODDER i går - det var helt essensielt for i det hele tatt å komme noen vei. Anbefales!

    SvarSlett
  7. Hei Gunhild! GC=Gymclub (på skøyen) - som desverre i disse dager er blitt kjøpt opp av Elixia- men som jeg likevel håper at kan klare å bevar den koselige og personlige atmosfæren når de nå får nye eiere. Flott at du kan anbefale brodder; kanskje jeg prøver brodder igjen når piggene er utslitte og jeg må ha nye sko ;-) Silja

    SvarSlett
  8. Jeg er en pyse på isen, men føler meg veldig trygg med løpebrodder (altså de med sånn metallspiral under, ikke pigger). GC høres bra ut! Trist når de små, hyggelige blir kjøpt opp av de store, skumle. Men hvis klientellet er det samme, hjelper det jo :-)

    SvarSlett
  9. Idag fant jeg ekte Tine meierismør i butikken :)Det ble raskt tomt i kjøledisken.

    SvarSlett