onsdag 16. november 2011

Silja's heksebrygg

Det finnes oppskrifter på juice som inneholder grønsaker og frukt som er hensiktsmessig om man feks er jernfattig, om man er forkjølet, hoster, er stresset, trenger påfyll med energi, har søvnproblemer, forstoppelse, mot resisesyke, mot virusinfeksjoner, eller kort sagt: godt for det meste.

Jeg følger aldri disse oppskrift slavisk. Hvorfor skulle jeg det? Det er jo bare såååå kjedelig å være A4 ;-)

Neida, saken er vel at jeg aldri husker noen av oppskriftene og dermed ender opp med å rafser med meg et assortert utvalg av frukt og grønt i butikken for deretter å kombinere det jeg finner for godt fra innholdet i kjøleskapet og fruktskåla.

Mine oppskrifter blir dermed en god blanding av ingredienser som sikkert er godt for det meste av de overnevnte tilstandene ;-) Dagens ingredienser ;-)

Silja’s heksebrygg

2 store epler

2 middels store gulrøtter

ca. 1/3 melon

En stangselleri

En terning-bit ingefær

En bit fersk rødbete

ca 1/3 lime

En passe stor/liten bit sitron

Og jaggu smakte det ikke også fortreffelig; det er langt fra alltid jeg er like heldig og det smaker like godt.... men denne traff jeg med; kan derfor anbefales :-) Hva passer vel bedre enn å nyte drikken i premieglasset fra 3.plassen i klassen min på Fornebuløpet 2010? Er det ikke det premier er til for? ;-)

Så kan man argumentere å si at det hadde vært bedre om jeg hadde spist disse ingrediensene heller enn å lage juice av dem. Det er jeg helt enig i, men, selv om jeg på en vanlig dag spiser "5 om dagen" (og vel så det) så er lime, sitron, rødbet, selleri og ingefær ikke like lett å spise som eple og gulrot; dette er derfor en genial måte å få i seg disse litt mindre lettvindte grønnsakene på (om man ikke klarer å smugle dem inn i feks. en middagsrett eller en salat). Dessuten er juice genialt hvis man er små-syk, mangler appetitt eller feks. har hoven og sår hals og problemer med å svelge vanlig mat ;-)

Bon appetit ;-)

12 kommentarer:

  1. Ser fantastisk ut. Sendte mannen på KIWI så oppskriften skalprøves umiddelbært. Jeg synes at å drikke frukt og grønnt er bedre enn å spise disse

    SvarSlett
  2. Ania, ja, jeg liker som kjent variasjon så noen ganger er det ok å spise en haug med frukt og grønt mens andre ganger liker jeg å innta næringsstoffene mer eller mindre intravenøst ;-)

    Og som jeg også skrev så er det noen helsefordelaktige ingredienser som jeg bare ikke klarer å spise (eks. lime, sitron, ingefær) og da er det genialt å få i seg disse ved å lage juice ;-)

    SvarSlett
  3. det ser forfriskende ut! Selv har jeg fått hel dilla på mandarin! Nam nam!

    SvarSlett
  4. Ser velgig mye godere ut enn spirulinaen min;) Hvilken juicepresser har du?

    SvarSlett
  5. Jeg har en Philips juicemaskin; legger ved en link til deg.... som er på svenska ;-) http://www.philips.se/c/juice-och-blandning/aluminium-collection-800-w-2-l-med-xl-roer-hr1866_00/prd/sv/

    SvarSlett
  6. Jeg synes denne oppskriften er veldig god:

    3 egg
    Sukker
    Vispes kraftig sammen til du får en tykk fin røre
    Drikkes fra glass
    Noen kaller det eggedosis
    Jeg digger det.

    SvarSlett
  7. Silja - jeg vet en genial måte å få i seg sitron & ingefær ...
    http://www.kraftfoodsnordic.com/kraft/images/nono1/pictures/Premium-Spesialites.jpg

    SvarSlett
  8. Kirsten, DET vet jeg jo og kan bekrefte at det du foreslår er en digg måte å få i seg sitron og ingefær på ;-) MEN, nå prøver jeg å være litt sunn da (og da ber jeg om å glemme det jeg sa på tirsdag om at jeg hadde slukt en pose M + en pose Toffin; 1212kcal ble det!!). Silja

    SvarSlett
  9. Pluss for fargen.
    (jeg er avhengig av kanel og blåbær, så alle juicer blir blåligbrun -)

    SvarSlett
  10. Rødbeter! Dét er sjelden kost! Men det ga juicen en veldig fin farge.

    SvarSlett
  11. Rødbeter er rik på folsyre (som jo er anbefalt for gravide for å forebygge forekomst av ryggmargsbrokk hos barnet). Har du ikke planer om å bli gravid: spis likevel rikelig med rødbete og minsk sjansene for blodpropp, alzheimer, hjerteinfarkt og hjerneslag. Den høye mengde folsyre reduserer nemlig risiko for hjertekar sykdommer da folsyren redusere mengden homocystein (som er det som øker risikoen for hjerte kar sykdommer betraktelig) .... det er jaggu masse bra ved rødbeter i tillegg til fargen :-)

    Silja

    SvarSlett