lørdag 12. november 2011

Løpelykke ;-)

Mammalykke
Jeg er helt klart i kategorien som synes at to timer samvære med barna etter jobb hver dag er alt for lite!!

Jeg digger å være sammen med poden og har vanskelig for å prioritere trening i de få og dyrbare timene vi har til rådighet til samvær om ettermiddagen før leggetid.

Det er lettere nå som han er større og legger seg litt senere, men, fortsatt tviholder jeg på disse timene hver uke som vi har sammen etter jobb og barnehage.

Helgene blir litt annerledes, heldigvis. Det er lettere for meg å stikke ut en liten time når vi har to hele dager til rådighet og kan være sammen mange timer! Hvis han ytrer ønske om å besøke noen små-venner så er det også letter for meg; da trener jeg uten dårlig samvittighet eller savn mens han er på besøk.

Når jeg ikke klarer å matche
Lillegutt er en energibombe! Jeg har ikke så rent lite energi jeg heller men her har jeg utvilsomt møtt min overmann ;-) FULL fart hele dagen ;-)

Noen ganger, spesielt i helgene slik som i dag, kjenner jeg at jeg bare ut å lufte meg litt for å fylle på med energi. Lunta begynner å bli kort, jeg blir fortere sliten av "maset" og tålmodigheten føles godt strekt....

Dette betyr bare at jeg har nådd grensa mi; jeg klarer ikke lenger å matche energinivået hans og begynner å gå tom.... og når jeg har gått tom for energi må jeg fylle på ellers duger jeg ikke som mamma! Jeg trenger MEDISINEN min; og den beste medisin er selvsagt en løpetur ;-)

Disse "lufte hode" turene er gull verd. Jeg får et lite avbrekk, får løpt ut litt gruff og fylt på med "friskt blod" og energi og jeg er et nytt menneske etterpå, og ikke minst: jeg fungerer optimalt som mamma igjen! :-)

Løpelykke
I dag forsto jeg fort at det kunne bli en lang dag og la derfor ut på løpetur så fort Tim var tilbake fra spinninga si. Det var kaldt, deilig, bratt og det føltes LETT!
Topptur: rett opp og rett ned ;-)

Dagens medisin: litt over 10km med løpesko, 58min med frisk luft og endorfiner, hvorav 35min med oppbakke og 23min nedoverbakke = LYKKE :-)
Dagens opptur: jeg gikk ikke en meter!
Dagens nedtur: jeg fatter ikke hvordan jeg skal komme i form igjen til å holde samme farten på flat mark som jeg holdt på vei ned.... har litt å jobbe med der skjønner jeg ;-)

12 kommentarer:

  1. Det er alltid godt å komme seg ut i frisk luft! :)

    SvarSlett
  2. Detta va som å lesa om min eigen kvørdag... :-) Poden kjæm i fyste rekke - mæn litt luft TRENGST! Skø me halde fyge no, æ det bare å legge inn trening, når det æ maugleg!! :-) Å eg æ sikker på farten på flat mark, kjæm!:-)

    SvarSlett
  3. Helt enig med deg!
    Jeg har 3 små barn, hund, full jobb (+ litt til ekstra jobbing) og uten trening ville jeg nok kolapset for lenge siden. Mine løpeturer er den tiden jeg har for megselv og det er investering i hverdagen. Derfor har jeg ikke lenge dårlig sammvitighet at jeg bruker tid på trening. Barna lærer seg "by example" og de er nå ganske aktive selv. Tør påstå at det er min fortjenneste

    SvarSlett
  4. Yes, mange skjønner ikke det - men løpeturen er den virkelige fritiden, da man får være helt i seg selv uten mulighet til å gjøre alt vi gjør alltid ellers (rydde, vaske, kokkelere, jobbe, leke etc). Helt nødvendig.

    SvarSlett
  5. Her er vi mange i samme båt! Og har man små barn, er man effektiv og får tid til det utroligste.
    Det blir bra når barna blir så store at de kan være med på sykkel. (men ikke hver gang...!)
    Og det der med at du skal løpe like fort på flatmark som i nedoverbakkene, det vet du kommer med litt målrettet trening!

    SvarSlett
  6. Et 10 kilometer langt friminutt. Perfekt!

    SvarSlett
  7. For meg er det ikke bare løpeturen som gir påfyll, men også det å komme nær skog, trær og natur. Jordlig påfyll :)

    SvarSlett
  8. Anonym, helt enig i det! En tur gatelangs gir helt klart ikke samme gode følelsen, men, så er jo jeg allergisk mot støy og trafikk også da ;-) Når jeg først skal lufte hodet så er frisk luft, stillhet og ro helt klart å foretrekke!! :-)

    SvarSlett
  9. Hei!
    Deilig med trening i frisk luft, selv om det blir kaldt :)
    Så at du har lagt til KunnskapsrikTrening til blogglisten din, hurra :) Det var hyggelig!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  10. Kunnskapsriktrening, klart jeg måtte legge deg til lista mi; jeg er jo molekylær-nerd jeg også, som digger fakta framfor myter ;-) Silja

    SvarSlett
  11. Noen her som knasker og hiver innpå med massevis kapsler med fiskeolje?
    Se på NRK1 nå.

    Det er jo bare dritt.
    Norske firma importere dritt for å tjene penger på folks idioti.

    Håper de blir bøtelagt!

    SvarSlett
  12. Anonym, jeg sitter og ser på det samme som deg og må si at det ble en het debatt ;-) Jeg må si at det er litt betenkelig at Møllers påstår at deres kvalitetssikring tilsier at deres kapsler ikke er harsk når andre forskere finner at de er det: HVEM har rett og hvem skal forbrukeren tro på???

    Selv kjøpte jeg omega kapsler for ett år siden men det er fortsatt ikke blitt spist så mange av dem.... jeg prøver å spise fisk minst to ganger pr uke (skulle gjerne spist fisk hver dag om det var kun opp til meg!) og så får jeg heller begynne å ta litt tran i tillegg ;-)

    SvarSlett