torsdag 24. november 2011

Hurra for kontinuitet!

Kort oppsummering av høsten 2011
For fire uker siden knelte laptopen min og jeg mistet dermed alle treningsfilene mine. Slikt skjer og jeg kan i alle fall være enig med meg selv om at dette langt fra er noen krise!! I den store sammenheng så er treningsfiler ikke akkurat viktig.... bildene jeg mistet derimot, det var et mye større tap! (heller ikke jublet jeg da undervisninga jeg skal ha i januar viste seg å ha gått tapt den også.....).

Nuvel, tilbake til treninga. De fire siste ukene har jeg derimot logført og de kan lett oppsummeres. Etter en meget amputert oktoberfest har jeg nå hatt stor glede av fire uker med etterlengtet kontinuitet! Ah, kontinuitet er bare så tilfredsstillende :-)

Uke 43: 44,5km løping + 2x30min core.
Uke 44: 42km løping, en rulleskiøkt + 45min core
Uke 45: 31,7km løping + 2x45min core
Uke 46: 36km løping, 45min Bosu-core, 2x30min core.

Etter Oslo Tri har jeg altså kun løpt (dvs jeg har to rulleskiøkter og to spinningtimer på samvittighet også). For fire uker siden så jeg meg derimot nødt til å ta meg selv i nakken og starte med styrketrening igjen.... og uttrykket ”å ta seg i nakken” er i grunn litt av nøkkelen her. Fordi det har seg slik at hver bidige gang jeg trener styrke så får jeg en meget ubehagelig låsning i skulder/nakke. Hver gang!! Da må kiropraktor-Tor brekke på plass herligheta før det et par dager senere er på samme viset igjen. Jeg sukker og ler litt tørt av det Kirsten skrev i dag ”vi er en skrøpelig gjeng men vi gir oss ikke!!”. Nei, vi gir oss ikke! Jeg skal nok få knekt denne nøtta (også) med tiden ;-)

Det gledelige å beskue fra uke-oppsummeringa er 1) jeg har to uker hvor jeg har løpt over 40km (HURRA!) og 2) jeg har trent styrke ca 2x pr uke (HURRA!). Jeg løper som kjent 3-3,5mil pr uke (som regel fordelt på 3 økter) og den eneste grunnen til at jeg har overgått meg selv i uke 43 og 44 er altså kun fordi jeg disse ukene løp 20-30min som oppvarming før styrketreninga i tillegg til mine vanlige økter. Jeg sier likevel HURRA;-)

Jeg har klart å gjennomføre en intervalløkt pr uke og får vel være fornøyd med det selv om jeg kanskje burde hatt to; bedre med en intervalløkt enn ingen intervalløkt!!
Nå er albuen fin igjen .... ting tar tid etter knall og fall ;-)

Og vi to som aldri gir oss, vi skal i kveld forsøke oss på rulleski igjen og da får vi håpe det blir uten knall og fall denne gangen!!! :-)

9 kommentarer:

  1. Enig! Kontinuitet er det som skal til!
    Jeg er imponert over antall kilometer per uke!!!
    Hilsen Lille søster

    SvarSlett
  2. Så fantastisk, legg merke til at det blir mer og mer løping hver uke. I tillegg kan du vare stolt av denne variasjonen. skulle ønske jeg hadde vilje til noe i tillegg til løping!
    Godt å ha bloggen for å oppsumere da blir det ikke tapt selvom laptoppen streiker :)

    SvarSlett
  3. Imponerende løping.
    Skjønner ikke hvordan du greier 40 km i uka.
    Hvordan får du tid til det...? :)

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Vel, jeg synes selv ikke at det er videre imponerende å løpe 3mil i uka; det er ikke mye å skryte av.... men så skryter jeg heller ikke av det!! ;-) Jeg konstaterer bare at grensa for hva beina mine tåler av belastning ligger rundt 3-3,5mil. Med mine skjøre ben og med tanke på at jeg beskjed om å parkere løpeskoene for evig tid for sånn cirka "snørr-og-førti" år siden så regner jeg altså ALL trening for ren bonus; at jeg i det hele tatt aldri gir opp håpet og at jeg klarer å løpe, DET synes jeg er derimot er ganske imponerende ;-)

    Tid?? for å løpe 3mil pr uke trenger du i teorien ikke bruke mer enn 3t. I praksis bruker jeg litt mer tid når den ene økta er intervalløkt (altså en fellestrening som krever at jeg bruker tid på å komme til og fra trening; på disse treningene går det ~1,5t). Jeg kunne prioritert å bruke mer tid på trening, men da måtte jeg valgt bort tid sammen med mine kjære, og det ønsker jeg ikke.... :-)

    SvarSlett
  6. Jeg synes likevel at tre økter med løping og til og med styrke er imponerende:)og ja..det tar på nakke med styrketrening altså...men uten blir det bare enda verre for meg...så jeg burde vært mye flinkere til styrketrening egentlig :)

    Håper alt er bra med dere og sender over en novemberklem

    SvarSlett
  7. Super kombinasjon - løping og styrke. Og rulleski attåt. Virkelig supert! (c:

    SvarSlett
  8. Man bruker nok minst tid på løping .en times løping krever ca 1,5 time av ens tid. Tenkt på svømming da for å trene 1 time bruker man hele formiddagen. Det er helt utelukket for småbarnsmødre. Lykke til med rulleski. Det ser tøft ut, men kan ikke være godt å dette på asfalt.

    SvarSlett
  9. Ania, ja, sykkel og svømming krever definitivt mer tid enn løping. Jeg hadde en periode hvor jeg svømte i lunsjen en gang i uka; det ble 40-43min svømming og selv om jeg da var supereffektiv og hadde 5min å gå ned til Domus så gikk det fort litt tid likevel.... ;-)

    Silja

    SvarSlett