onsdag 19. oktober 2011

Silja -i det sunne hjørnet

Etter en hel uke med sofasliting med dertil tilhørende inntak av det som best kan beskrives som skrot, en badevekt som påstår at jeg nå veier 3,5kg(!!) mer enn i fjor på denne tiden (ja, jeg har veiedag en gang om våren og en gang om høsten skjønner du) og med en tålmodighet som nærmer seg slutten med stormskritt, ja, så måtte jeg bare brått og brutalt skifte side i dag .... jeg tok spranget over til den sunne siden ;-)

Gjør deg klar til å møte den sunne utgaven av Silja ;-) Trommevirvel, fanfare... men hvor blir det av henne? Var det hele bare en overdrevet spøk??

Neida, det var ingen spøk. For i dag lagde vi: sunne pannekaker :-) Litt grovere enn vanlig men neppe nøkkelhullmerket ;-)

Nå heter det seg i oppskriften at det skal være 1:1 forhold mellom hvetemel og "grovt" mel (ja, jeg setter grovt i hermetegn for "sammalt hvete fin" er ikke akkurat hva jeg regner som grovt mel men.... til pannekaker så er det vel grovt da). Jeg brukte hvetemel, havregryn og sammalt hvete i dag i et forhold på ca 2:1 av hvetemel:grovt. Dette var et klassisk pilot forsøk så neste gang skal jeg øke mengden av det grove.

Dommen: det smakte helt utsøkt!!! Hvilke pannekaker smaker ikke bra når de berikes med vaniljeis og blåbærsyltetøy sier jeg bare ;-) SNADDER!

Mettende lunsj
Jeg må ha veldig grovt brød om jeg skal holde ulvehungern borte. VELDIG grovt mursteins brød. En UB murstein som duger!

De siste dagene har jeg spist grovt familie brød fra baker'n, men det duger ikke. 2-4 brødskiver til frokost og jeg er klar for 2-4 brødskiver igjen 2,5t etterpå.... og slikt blir jeg frustrert av!!!

I dag ble det derfor "salat" fra kantina. Og når JEG mikser salaten, ja så blir det en mettende "salat" :-) Dagens salat besto av: masse tunfisk, mais, linser, hvite-brune-grønne bønner, pasta, vannmelon, dressing.

Slikt er hva jeg kaller mettende salat, alt annet er bare salat uten hold!

Og hvor ble det av salatbladene spør du?? Jo det kan jeg fortelle deg: de ligger helt sikkert fortsatt i disken om ingen andre har spist dem, for jeg har helt klart ikke rørt dem! :-)

Og nå er forøvrig kroppen friskmeldt: HURRA! Så da skal jeg forsøke å løpe igjen i morgen: HURRA igjen!!! :-)

LIVET ER HERLIG!!!

13 kommentarer:

  1. støtter deg 100 prosent uansett om du er litt tyngre å snakke med i år

    SvarSlett
  2. Du hadde helt sikkert godt av en uke fri. Alle trenger det av og til!

    SvarSlett
  3. Back on track! Det er bra!

    Og den veiinga di..du burde veie deg tre dager på rad (morgen, etter do) vekta kan variére fra dag til dag, så ikke heng deg opp i de 3 kiloene..(kan det være muskelmasse? Mulig det?)

    SvarSlett
  4. Du kan helt trygt putte grovbakst i pannekakene også, ikke noe problem. Men ser du har samme problem som meg, nemlig hva vi putter oppå (c:

    God løpetur, håper den blir knall!

    SvarSlett
  5. Herlig at du kan løpe igjen! God testetur i morgen! ( Og du, to sjeler, en tanke. Vi hadde også grove pannekaker i dag, som et forsøk på å være sunn. Gled rett ned)

    SvarSlett
  6. Overraskende hvor lite man merker det om man bytter ut noe av det fine melet med noe grovere. Hørtes ut som et herlig måltid. :)

    God løpetur i morgen!

    SvarSlett
  7. Idag tok jeg igjen verdensrekordløperen Henry Rono på SRM! Enda han løp 1 pulje før meg.
    Jeg bare suste forbi gitt. Han som tok 4 verdensrekorder i 1978, blant annet på 3.000 meter på Bislet den sommer'n.
    Tror han bare tok det som en treningstur, for det var ganske rolig tempå fra han sin side skal sant så sies.

    SvarSlett
  8. Hurra, du kan løpe igjen! God tur!
    - Jeg er også stor tilhenger av næringsrike salater. Bønner, linser, nam nam :)
    (Grove pannekaker, derimot - har fæle minner fra skolekjøkkenet der vi *bare* brukte grovt, sammalt hvete - det var ikke helt vellykket minns jeg!)

    SvarSlett
  9. Kristin, det med veiinga var mest for moro altså. Jeg er ganske stabil i vekta og pleier å veie ca2kg mer på våren enn på høsten. Så de 3kg i pluss er bare sommertillegget som skal tæres på til vintern ;-)

    Ingunn, jeg skal trygt putte oppi mer havregryn og grovere mel neste gang og helt enig med Ida i at man overraskende nok ikke egentlig merker på smaken at man har puttet oppi grovt mel! MEN, jeg kan sikkert også putte oppi en t-skje vaniljesukker og droppe isen på toppen ;-) så blir de enda sunnere!! Silja

    SvarSlett
  10. Godt Silja er i farta igjen!
    I mitt spede forsøk å få mer proteiner i skrotten, har jeg de siste gangene laget pannekaker uten mel. Tar 4-5 egg, cottage Cheese og store havgreryn og kjører i mixer. Tilsetter litt melk og salt og lar svelle litt. Så steker jkeg noen med bacon/ skinke, og noen med blåbær. Nytesmed mager kesam og syltetøy, ev. brunost. Bløir mer som store lapper enn pannekaker da, men absolutt sunne vil jeg si. Og de metter langt mer enn vanlige!

    SvarSlett
  11. Ah fy fasan!! Der kom storslegga og klubba ihjel mine sunne pannekaker ;-) KNALLBRA oppskrift Anna; den kommer Timmer'n til å digge for han er som kjent den som er opptatt av det sunne i vår familie, jeg er jo det sorte fåret i så måte... ;-) Pænnis eller læppis; hørtes digg ut uansett! ca hvor mye havregryn bruker du? Lager du bare på gefülen? skal definitivt prøves ASAP! :-) Silja

    SvarSlett
  12. De kiloene er definitivt muskler! Du har jo ikke gått til PT for ingenting, vel?

    Åh, de pannekakene hørtes digg ut! Men så sløv mor som jeg er orker jeg ikke mer komplisert middag enn ferdigpannekakeblanding (de burde også lage dem i grov variant!).

    Jeg må også ha mursteinsbrød for å bli mett :)

    SvarSlett