søndag 30. oktober 2011

I feel Goooood ;-)

Da er jeg ”back on track” igjen ;-)

Feelgood Søndagsøkt
I dag hadde jeg ukas andre høydepunkt: fantastisk lette og uberørte ben tok meg fra Frognersetra til Nordmarks kapellet og tilbake igjen; en ordenlig "feelgood" løpeøkt som bare inntreffer sånn cirka hvert skuddår :-) Og da er det jo naturlig at jeg forsøker å forstå hva jeg for en gang skyld har gjort som synes å være riktig! Helt klart ingen fosterstilling etter dagens økt ;-)

Var det at jeg sto opp kl.06 i dag etter kun 5t søvn? At jeg gikk på en heidundrende kaffesmell i dag? Eller var det fordi jeg ikke har spist spesielt bra i dag (fordi jeg slurpet i meg kaffe i steden for)?

A-ha, det gikk ikke lang tid før jeg forsto sammenhengen og HVORFOR: i går gikk jeg nemlig på en historisk sjokoladesmell; jeg fikk virkelig loada systemet for å si det slik ;-) Og det må jo være derfor kroppen bare lekte seg i alle bakkene og puls på 167 føltes ... ja, det føltes rett og slett og mot normalt komfortabelt ;-) Og da passer det bra med et feelgood bilde ;-)

Fnis, eller er det bare jeg som desperat forsøker å finne noe positivt ved all sjokoladen for på den måten å fortrenge tanken på muligheten for å utvikle type 2 diabetes??? ;-)

Uansett årsaksforklaring: det gikk skrekkelig lett og jeg løp faktisk opp hele "monsterbakken" på slutten uten så mye som å lukte på tanken om å gå!! Og det vet jeg ikke om jeg har gjort noen gang tidligere altså....

Bakkeintervaller -ukas første høydepunkt
Torsdagsøkta var ukas første høydepunkt: 5x6min drag fra Midtstua til Frognersetra. Pausen var forholdsvis lang, 4min, hvor vi jogget rolig nedover. Kul økt som anbefales!!! Jeg har aldri løpt så lange intervaller i motbakke før så det var en kul opplevelse. Det gikk ikke fort men pulsen dro seg fort over 180 så det var ikke noe å si på den siden av saken ;-) Torsdagsøkta; kule topper ;-)

Trening uke 43
Mandag: 9,9km løping (58:35min)
Tirsdag: 29min jogg (5,3km oppvarming) + lett styrke
Onsdag: hvile
Torsdag: 5x6min bakkeintervaller (13km totalt)
Fredag: hvile
Lørdag: 29min jogg (5,3km oppvarming) + lett styrke
Søndag: 11km løpetur (1t2min20sek)

Så, da kan uke 44 bare komme: game on!!! ;-)

15 kommentarer:

  1. Hurra for gode løpeopplevelser og at du er tilbake!
    Jeg blir ofte veldig tung i kroppen av for mye godis dagen før; ikke at det på noen måte hindrer meg i å døtte begge hendene ned i godteskåla samtidig... Men hvis det er kvelden før en konkurranse feks. prøver jeg å begrende godteri, og satser heller på potetgull:-)

    SvarSlett
  2. Så deilig! Nå ble jeg nesten motivert igjen, her jeg sitter som et slakt i sofaen.

    SvarSlett
  3. A-ah, så Anna, du mener altså at det var potetgullet som gjorde susen? ;-) hahaha, nei, ikke vet jeg annet enn at det er bra jeg ikke forurenser kroppen med såååå mye sjokkis og pottis hver dag!!

    Tone, det er bare å hive seg rundt som vi sier i Nord!! :-)

    SvarSlett
  4. Du løp bra i dag - og jeg måtte jobbe hardt for å ta deg igjen. Veldig bra min kjære :)

    Tim

    SvarSlett
  5. Hem, oppdaget en fatal feil i regnestykket: jeg løp da vittelig med Siri og Astrid på mandag!! Og det betyr jo at jeg virkelig har tatt helt av denne uka med løping; 40km!!! Hallo, det er jo virkelig overkill og ny ukespers ;-) juhu

    SvarSlett
  6. Ja takk til alle gode unnskyldninger til å spise sjokolade med god samvittighet (oiii, har jeg ikke i dette øyeblikk en stor melkesjokolade i hånda? *slurp!*)

    Den turen i Nordmarka hørtes nydelig ut... Og nok en gang vakre pulskurver :)

    SvarSlett
  7. For en uke! Kjempebra! Bakkeintervaller høres veldig effektivt ut, om ikke "kult" ;) - og jogging i Nordmarka er en super søndagssyssel! Vel anvendt sjokolade :)

    SvarSlett
  8. Æ sø frisk, at eg æ tebake på pc`en å les bloggar att - fe inspirasjon! Å sø gøtt fortalt om gladtur på joggesko, då fær EG lyst te springe!! :-)

    SvarSlett
  9. Skulle ønske jeg bodde litt nærmere skauen. Blir mye asfaltløping for min del og denne turen din høres jo bare helt fantastisk ut. Å flyte avgårde på lette ben er jo bare drømmen! Jeg er forresten sikker på at det var sjokolade som gjorde susen for deg og forsøker dette med jevne mellomrom selv ;o)

    SvarSlett
  10. - å jeg som hadde bestemt meg for å legge av sjokoladen, (etter den fikk skylda for min egen miserable innsats igår.) Kanskje feilen ligger en annen plass?

    SvarSlett
  11. Ja det er herlig med slike feel good-opplevelser! Opplevde det samme for et 3 uker siden. Plutselig løper jeg lekende lett og perser på alle passeringspunktene uten at jeg gir på noe spesielt. Hva skjer, tenker jeg. Så gjentar det seg på neste treningsrunde også. Skikkelig feel good igjen. Men etter 2 uker med lykke er det bråstopp. Ikke helt stopp, men tilbake til de gamle tidene igjen. Plutselig får jeg de passeringstidene jeg hadde før. Og selvom jeg nå forsøker å gi på litt, så klarer jeg ikke å hamle opp med meg selv.
    Så spør jeg meg, hva gjorde jeg som var så bra for løpsformen for bare kort tid siden?
    Finner egentlig ikke svaret.
    Den eneste forskjellen jeg hadde gjord var at jeg deltok i Oslo Halvmaraton. Tiden etterpå gå altså nye perser. Men hvorfor kommer jeg tilbake til de gamle tidene igjen når jeg trener som før. Det var iallfall deilig så lenge det varte.

    SvarSlett
  12. Anonym, det vil aldri finnes enkle svar eller forklaringer. Kanskje du hadde en forutløsende økt i denne perioden du referer til? kanskje kroppen er inne i en lite down-periode nå? Det jeg synes er interessant nå er hvorvidt du kommer inn i en bedre periode igjen hvor formen tar deg til nye høyder eller ikke ;-) Formen går jo i trinn, den er slettes ikke en jevn oppadgående kurve.... det er helt normalt at formen "står litt stille" i perioder for så å ta et sprang videre opp ett trinn. Silja :-)

    SvarSlett
  13. Ohoi! Du er på gang! Dette må jo være en perfekt treningsuke!

    Har forresten bare tro på sjokoladens gode sider.

    SvarSlett
  14. Ingen unnskyldninger nødvendig for å spise sjokolade, men super løpetur attpå er jo en nydelig belønning. (c:

    SvarSlett
  15. Gid sjokolade kicket inn hver gang..og ikke bare av og til :)

    SvarSlett