søndag 16. oktober 2011

Forfall de luxe ;-)

Hva gjør du når du av ulike årsaker ikke kan trene?

Jeg gjør mye rart.... alt fra å vaske kjøkkenviften til å lage hønsefrikassé, montere bokhyller og tørke støv. Og selvsagt, nyter jeg det gode liv så det holder, i fulle åndedrag!!!!

Altså, jeg nyter det gode liv når jeg trener men da er det liksom greit for da er det balanse mellom det sunne liv og det gode liv.

Men.... det er bare sånn at når jeg ikke trener så nyter jeg det gode livet ENDA MYE mer. Og det plager meg ikke det grann om jeg i løpet av en periode skeier ut mer enn vanlig. Det plager meg ikke fordi jeg vet at det ikke er permanent. Noen av mine utskeielser (i tilfelle min mor blir bekymret: jeg drikker vin sånn ca like ofte som deg, det vil altså si annet hvert skuddår!) ;-)

Akkurat nå så rekonvaleserer jeg og har derfor hatt 5 dager uten mer bevegelse enn høyst nødvendig. Og da synes jeg det er greit med litt ekstra kos mens jeg tålmodig venter på å kunne gjenoppta aktivitetene igjen; og litt ekstra utskeielser betyr bare at jeg har litt ekstra å tære på når jeg begynner å løpe igjen, og det er bra ;-)

Håpet er å kunne begynne å løpe igjen til helgen, og da er det som kjent Hytteplanmila, så jeg håper altså å kunne være med på Hytteplanmila selv om det ikke kommer til å gå helt i hundre akkurat.... men vi får se! Det er en hel uke til så det er bare å krysse fingre for at en uke til med forfall gjør meg klar for løping igjen ;-)

Og som bloggavslutning så passer det vel bedre å si "skål" enn "amen" i dag!! Vi ses plutselig! ;-)

16 kommentarer:

  1. TTT. Ting Tar Tid. Jeg måtte hvile ufrivillig i hele 9 dager da jeg fikk vondt i ryggen nylig, når jeg så kunne løpe igjen var det som..å fly! Gled deg!

    SvarSlett
  2. God bedring.
    Regner med du løper som en vind.
    ( psstt, vin engang pr. skuddår er alt for lite, jeg heller mer mot et glass om dagen -))

    SvarSlett
  3. Jeg har opplevd resultatfremgang etter perioder på 5-6 dager med hvile og livets nytelser. Plutselig er jeg kjempesprek og setter nye personlige rekorder.
    Så jeg bare sier: skål!

    SvarSlett
  4. Mmmmm! Høres ut som en smart måte å få treningsfrie dager til å gå :)
    Kos deg og nyt det så lenge!

    SvarSlett
  5. Nettopp, Astrid, det er jo litt det som er poenget: vanligvis krydrer vi hverdagen med masse trening (som gir mening!) mens når vi ikke kan trene så må vi finne et annet krydder å bruke :-) Og hvis alternativene er å henge med nebbet eller nyte livet så velger jeg helt klart det siste! :-) Silja

    SvarSlett
  6. Anonym, jeg ser hva du mener og tilskriver ofte slike "formtopper" å være et resultat av massiv hvile (evt også karboloading) som har gitt overskudd. Om kroppen har vært syk i disse 5-6dg så er jeg ikke sikker på om det alltid resulterer i masse overskudd; da kan det hende at man bare klarer å komme tilbake til basis-nivået sitt igjen (om du skjønner hva jeg mener). Uansett: om en kropp er skral så skal man i alle fall ikke være knipen på godsakene; da blir man aldri frisk igjen (gamelt jungelord hehe) ;-) Silja

    SvarSlett
  7. Vin på skuddårsbasis er ikke bra - der har du tydeligvis et stort forbedringspotensiale. Og jeg som trodde at jeg var ute å kjøre... (c;

    Ses på Hønefoss på lørdag!

    SvarSlett
  8. Krysser fingrene for kroppen din!
    Kos deg med god samvittighet, variasjon er bra:-)

    SvarSlett
  9. Siri, variasjon er mitt mellomnavn (snart fornavn også) ;-) Så jeg er helt enig med deg og nyter med god samvittighet .... selvom det nå kribler VELDIG i hele kroppen etter intervaller i parken, bakkemandager, SRM og vinterkarusell!! Ahhhh, bare noen dager til nå så kanskje jeg kan løpe igjen! Silja -som venter tålmodig!!

    SvarSlett
  10. Ingalill og Janicke, jeg drikker helt klart alt for sjeldent vin ol. alkoholholdig, MEN, jeg tar det igjen på sjokoladekvota ;-)))) DER kan jeg skremme de aller fleste gitt hehe. Silja :-)

    SvarSlett
  11. Ekstra lang hvile gir som regel en flying start (superkompensasjon, eller hva?), så jeg tenker det går bra på Hytteplan! Jeg slo deg nok både på alkohol- og sjokoladekvota i helga, bare så det er sagt ;) Men det er viktig å kose seg også da! Sees på lørdag :)

    SvarSlett
  12. Ser ut til at kostholdet i de tusen hjem ikke bare består av lavkarbo, og godt er det. Ditto ble konsumert her i heimen, de siste restene måtte presse ned søndag kveld, mandag er ny uke osv ;-)

    SvarSlett
  13. Anna, ingen lavkarbo i vårt hus nei! Jeg spiser variert, sunt og usunt. Dietter (inkl. lavkarbo dietter) er til for de som slanker seg (med untak av dietter som er satt sammen for folk med spesielle behov og sykdommer selvsagt!!) og jeg slanker meg ikke. For oss som ikke slanker oss men som er opptatt av trening samt opptatt av å oppnå effekt av treningen (les: ønsker å prestere) så er et variert koshold som inkl. fett, proteiner og karbohydrater det som gjelder! Noe annet blir for meg meningsløst... Skulle jeg endret på noe i mitt kosthold så ville det være å redusere sukkermengden og kanskje justere inntaket en tanke litt mer i retning sunnere; for helse sin del, ikke for vekta sin del (for vekta mi driter jeg i om jeg skal være dønn ærlig!!!) :-) Silja :-)

    SvarSlett
  14. Lavkarbo er hysteri.
    Rart det der hvordan nordmenn skal gå i saueflokk hele tiden.
    "Alle" kjøper lavkarbo-bøker, "alle" avisforsidene i Dagbladet handler om lavkarbo, og tusenvis går på limpinnen og spiser lavkarbo.
    Tenk sjæl, tenker jeg.
    Godt å lese her på bloggen at det er andre som har sunn fornuft :)

    SvarSlett
  15. Anonym, jeg er også tilhenger av "å tenke sjæl" ;-) Og de siste ukenes avis og medieoppslag har vært helt ute av proporsjoner; det har vært så mye fokus på lavkarbo at det har fortonet seg helt latterlig!
    Nei, jeg skal ikke utbrodere min mening her og nå.... for akkurat nå er jeg mer enn lei av alt som heter lavkarbo ;-) Silja

    SvarSlett