søndag 25. september 2011

Oslo Maraton -sett med presidentfruens øyne;-)

Ah, for en herlig dag!!!

Mot normalt

Tim spiser aldri noe annet enn korn til frokost! For en person som Tim så er rutiner noe man sjeldent og aldri bryter. Han er mer trofast mot sine rutiner og regler enn mange av oss andre, men han er ikke helt som Elling i bøkene til Ambjørnsen heller altså (for de av dere som kjenner til han).... bare nesten.

Det var derfor MEGET overraskende at han sier ”hem, kanskje jeg skal prøve havregrøt til frokost i dag??”.

Jeg kom umiddelbart i et lite dilemma: alle vet jo at man ikke skal tulle med matrutinene før en konkurranse og helt klart ikke før start på et maraton. Og at en rutinert person som Tim kommer med et slikt forslag kom derfor som lyn fra klar himmel! Jeg skulle helt klart kommet med noen advarende innsigelser her, men jeg gjorde ikke det..... Litt betenkt på vei mot start... ;-)

Tim sliter med å bryte mønstrene sine rundt spising så når han selv foreslo å vike fra en innarbeidet vane så hadde jeg ikke noe valg: dette var jo et meget positivt initiativ fra hans side (dog noe ”ubeleilig” i og med at det kom et par timer før start på maraton) og jeg måtte nødvendigvis være positiv!

Så, jeg kokte grøt, vi spiste..... men jeg var nervøs for at kanskje dette mentalt positive innfallet skulle få fatale fysiske konsekvenser! Løpsfesten er i gang!!

Litt dramatikk hører med
Han ble raskt litt betenkt da behovet for atter et dobesøk meldte seg på vei ned mot start (men lite ante han om at jeg var ganske så mye mer betenkt!). Da han selv sier ”hem, kanskje et ikke var så smart å spise havregrøt før start” så ble jeg ikke mindre betenkt. Da han returnerte til basen etter dobesøk nummer X, kysset meg farvel og løp retning start var jeg derimot helt rolig; jeg følte at han hadde full kontroll på absolutt ALT vedrørende dagens løp, og når Tim har kontroll så har jeg det bra! Så var det bare å vente, og håpe..... En klappende glad "ballong"-Marit leder ann 5:30 pulja ;-)

Heiagjengen
Adelheid, Kirsten og jeg fant hverandre og vi hadde en aldeles nydelig dag i Oslos gater. Vi heie på kjente og ukjent, vi bevegde oss fra A til Å i løypa for å heie på alle som sto på ”kjentfolk” lista vår, og skravla gikk non-stop! Etter målgang 10km plukket vi opp Einar og dermed besto heiagjengen av fire OSIere som fortsatte å tråle i oslos gater. Og her har vi en annen Einar, en blid ballong-Einar :-)

Målgang
Bildet av Tim etter målgang sier kanskje ikke så mye for så mange, men for meg (og mange som kjenner Tim) så sier dette bildet MYE! En oppreist president etter målgang ;-)

Det er nemlig slik at Tim ikke har evnet å løpe et bra maraton siste tre årene. Dette skyldes flere faktorer blant annet: for mye trening i kombinasjon med for lite matinntak i forkant, for mye negativt fokus, for hard åpning.....

Resultatet har vært en ubeskrivelig mentalt og fysisk sliten Tim som har ligget som et slakt i målområdet mens hele verden har stått på hodet for å finne Silja ”Silja, Silja, du må komme.... Tim ligger i mål og er fryktelig medtatt”. Og jeg er aldri bekymret for Tim, jeg vet at det ikke er krise, det er ikke behov for å ringe 113, men, det er trist, og det er vondt for meg å plukke opp et vrak, det er vondt for meg fordi jeg vet han lider (fysisk og mentalt), fordi jeg vet han kan hvis han bare hadde klart å gjøre de riktige tingene i forkant. Ballong-Kalle har også hordene under kontroll :-)

De siste årenes opplevelser har tatt litt piffen og troen fra Timmelim. Og dette skulle vi gjøre noe med i år; i år skulle dette gjøres annerledes: i år skulle han gjøre de riktige tingene i forkant, og han skulle vise seg selv at han kunne løpe maraton. Planen var nøye lagt og jeg viste at han kom til å klare det! Ikke spør meg hvorfor men jeg bare viste at han kom til å klare å holde seg til planen og at han kom til å komme i mål med stil og med en opplevelse som ville være oppbyggende for selvtilliten. Tim tar ut de siste kreftene rett før mål og han er (som alltid!) den som svetter mest (ca 2kg væsketap er helt vanlig).

And so he did!!! Han løp disiplinert og klarte målet om å innkassere en positiv opplevelse av å løpe maraton! Jeg er skikkelig stolt over at Tim klarte å innfri i dag; og lettet for dette var et stort innskudd på selvtillitkontoen hans! Et utmerket utgangspunkt som vi kan jobbe videre med ;-)

11 kommentarer:

  1. Du er nok et funn av en kone, Silja;-)

    SvarSlett
  2. haha Anna, selvsagt er jeg et skuuuup :-)))) det er jo du også!!!!

    SvarSlett
  3. Veldig bra skrevet, Silja :) Maraton krever mye disiplin både når det gjelder mengde trening og matinntak. Godt å se at Tim har funnet balansen og at han ser sterk ut 2 km før mål :)

    SvarSlett
  4. Maraton er komplisert og enkelt på en gang.
    Å så deilig å lykkes - kos der ebegge to i kveld! Du gjorde en formidabel heiagjengjobb!!

    SvarSlett
  5. Så bra at han klarte seg så bra! Veldig fint å lese altså. :o)

    SvarSlett
  6. Noen ganger må man bare ta en sjanse :) Jeg fikk plutselig det for meg at havregrøt var tingen. Hvorfor vet jeg ikke...
    Men alt etterpå var omtrent som planlagt. Jeg har vært veldig usikker på mine maratonkunnskaper, for mine siste 5-6 maratons har vært "fiasko"...Nesten så ille at jeg opparbeidet meg litt angst for distansen. Men i dag skulle jeg åpne rolig UANSETT :) og det gikk bra det, selvom målet egentlig var 3.17....

    Samtidig ville jeg gi Silja en bra opplevelse, for hun har stort skrapet meg opp fra asfalten etter maraton ja....Det var veldig viktig i dag, jeg ville hun skulle se meg smile etter en maraton !

    Og sef. har Silja en stor betydning for meg...Hun aksepterer alle mine gretne, grinete, barnslige tiltak i tide og utide og ER verdens beste kone, punktum finale. Og hun aksepterer mine forvridde tanker og meninger om mat og vekt. I så måte er hun enestående! For det er viktig å ha en person der som kan korrigere , støtte og hjelpe meg videre. Jeg har slitt mye med dette de siste månedene.....Dermed blir dagen i dag også en seier, for meg, for Silja, for oss begge :)

    Tim

    SvarSlett
  7. Dere to, ass! Dere har jo blitt symbiotiske! :-) Så grattis til begge får man vel si, ja!

    Og ellers takk for en fin dag i går! Målet mitt var å ikke bli like utslitt som i fjor ... Men til tross for matpakke og gode forberedelser så lyktes jeg ikke helt med det, gitt. Fullstendig kollaps da jeg kom hjem - totalt utslitt, akkurat som i fjor ;-)

    SvarSlett
  8. Kirsten ;-) Vi er jo rette ektefolk nå så hva hadde du forventet??? ;-) Silja

    SvarSlett
  9. ahhh, dere får jo all denne svetten, slitet og sikkelet til å bli høyromantikk.
    Veldig bra skrevet!

    SvarSlett
  10. Åh så flott å lese!! Gratulerer til dere begge - dette var fortjent. (c:

    SvarSlett
  11. Veldig hyggelig lesning! Romantisk, ja :) Så flott at du var heiagjeng også, Silja, det kom garantert veldig godt med!

    SvarSlett