lørdag 10. september 2011

Lørenskogløpet

”Jeg er som blomsten, flottest når jeg springer ut!” (årets ordlyd på koppen som alle får når de kommer i mål).

Det gikk greit, det gikk som forventet, og det var tungt :-)
Ble en ”sur” fjerdeplass i klassen og ingen premie i dag, men, det ble balanse i regnskapet for Tim fikk premie og da er stillingen 1:1 denne uka! Dessuten var det gledelig at Gøril løp inn til en velfortjent premie!

Ny løype
Samtlige skrøt av den nye løypetraseen. To sløyfer av 5km ble løpt og sløyfa bød på det meste: oppbakker, nedover, flatt, slak stigning, grus, asfalt, vind, stille, sol, skygge, litt treverk (plank) underlag, skog, drikkestasjon, musikkorkester, heiagjenger, ballonger, fotografer, ja, alt som hører med for et perfekt arrangement! Dessuten hadde Tim og jeg en helt egen heiagjeng; ved 2km sto nemlig Heiki med plakat med "Heia Silja og Tim" på og hele familie som sto å skreik ;-) MORO! Ikke langt igjen til mål her, og TC trøya er DIRTKUL; ingen tvil om det!! ;-) FOTO: Olav E. kondis.no

Løypa var godt merket, i alle fall var det ingen steder jeg var i tvil! Det er viktig med god merking fordi det tar faktisk en hel del krefter å måtte følge med på hvor man skal til enhver tid og det bremser farten når man for hver minste sving ikke vet sikkert hvor man skal. Så tommel opp for bra merking, for ganske så presise (!) km merkinger og for perfekt oppmålt distanse (den var 10km!). Bilde fra 2009 hvor det ser ut som Tim tar en gigantisk tyvstart (FOTO: Olav E. kondis.no)

Fartsfantomet tok ferie og har ennå ikke kommet tilbake på jobb ;-)
Jeg har ikke trent fart siste tre månedene og siste løpet hvor jeg ”gav alt” var iFORM løpet i midten av Juni. Så, fartsformen har jeg helt klart ikke inne for tiden! SRM for to uker siden bekreftet dette og gav en god pekepinn på nøyaktig hvor landet ligger rent fartsmessig for min del for øyeblikket.

Formen min pr i dag tilsier at jeg ikke kan løpe like hardt like lenge som tidligere i sesongen og da er det ikke vits i å ”satse fra start og håpe det holder til mål”; det ville bare vært å lure seg selv, og jeg er for gammel til å tro på julenissen, jeg vet at jeg hadde sprukket som en ballong veldig tidlig og at t det bare hadde blitt fryktelig VONDT veldig lenge!

Å flyte hele veien til mål
Målsetningen var derfor å finne en fin flyt-fart fra start og holde denne. Fra SRM-testen så anså jeg 4:50min/km som en realistisk fart for 10km pr i dag, kanskje bitte-litt fortere. Jeg tenkte derfor at 4:50min/km fikk være åpningsfart og at jeg heller fikk øke farten mot slutten om jeg kjente at det var aktuelt.

De tre første gikk på 4:49min/km, 4:48min/km og 4:46min/km. Og jeg følte at jeg fløt. Men selv om det ikke var noen hard åpning så klarte jeg likevel ikke å holde farten oppe. passerte halvveis og følte at jeg hadde full kontroll på kreftene..... men jeg klarte bare ikke å ta ut og bruke disse kreftene til å skru opp farten. Snodig.... Skulle tro det var "den store smiledagen" (FOTO: stjålet fra Gøril sin rapport på Treningscamp).

Så jeg følte altså at jeg var litt ute på luggeføre i dag ;-) og pulskurven bekrefter følelsen jeg hadde underveis av at jeg ikke tok i tilstrekkelig: jeg ligger klart lavere i puls enn jeg pleier de gangene når jeg tar ut alt på en 10km. Faktisk er dagens max puls lik snittpulsen jeg pleier å ha.... så, selv om dagsformen var fin så orket jeg bare ikke ta ut alt, greit nok ;-)

Selv om Lørenskogløpet tidsmessig skriver seg inn på listen over (solide) bunnpers-løp så var det en fin gjennomkjøring med tanke på Birken neste helg. Og selv om det ble litt hektisk både før og etter så rakk jeg å slå av en kort prat med Gøril og Anne-Brit, Tim løp kjempebra (spesielt med tanke på at han hadde spinningintervalltime rett før) og Tim og jeg hadde en fin dag sammen på Lørenskog; så jeg er i grunn KJEMPEfornøyd jeg ;-)

9 kommentarer:

  1. Synes du gjorde et bra løp. Og enig i at trasees var fin, mye greiere å løpe enn den forrige med uttallige svinger og merkelige sløyfer.

    SvarSlett
  2. Så gøy med et skikkelig bra gjennomført arrangememt! Skulle gjerne vært der. Synes det høres ut som du gjorde et veldig godt løp, det var jo også som du skriver både kupert og variert! Rask er du!

    SvarSlett
  3. Anne-Brit, jeg har aldri løpt den gamle 10km løypa men jeg hørte bare fler og fler som skrøt av den nye løypa. Jeg synes det var kjekt å løpe på variert underlag samt (ikke minst) var det deilig å ha litt skygge og vind noen steder (det ble jo utrolig varmt i enkelte partier!!!).

    SvarSlett
  4. Det er så mange løp man skulle løpt! For en luksus å ha så mye å teste ut og velge i. Noterer meg dette løpet på listen over mulige løp neste år.

    Noen må ta fjerdeplassene også, og selv om den kan være litt sur så er det ingen dårlig plass. (c: Gratulerer med veldig godt gjennomført løp!

    SvarSlett
  5. Stilig trøye! Flott du er fornøyd, og det har du også all grunn til!!! :)

    SvarSlett
  6. - og nå legger jeg selvfølgelig merke til tommelen og pekefingeren din på alle løpebilder :) :)

    SvarSlett
  7. 4. plass er bra! Og smile klarer du også på alle bilder...

    SvarSlett
  8. Marit, jeg legger også merke til tommel og pekerfinger på alle bildene nå hahahahha.

    Anna, smile klarer man fint når man ligger 7 slag lavere i puls enn hva man skal på en 10km! bare prøv så får du se! ;-)

    SvarSlett
  9. Innsatsen synes jeg i hvertfall var bra, Silja, jeg klarte i hvertfall ikke holde følge. Men det er faktisk oppmuntrende å se noen i orange og sort litt der framme når en selv synes det er så tungt, så tungt...Grattis med 4. plass.

    SvarSlett