fredag 9. september 2011

Dyre uvaner!

En cappuccino om dagen er godt for magen; eller ikke? :-)
Jeg la meg til en skrekkelig uvane i vår: jeg begynte å kjøpe cappuccino hver morgen på vei til jobb. Jeg kjøpte den i kantina på PK til 25kr. Nå i høst har jeg fått studentpris, 21kr (det er langt fra rettferdig at ansatte betaler like mye som studentene, men nå er det ikke jeg som styrer de reglene da...).

Tiltross denne hyggelige (men akk så lite fortjente) rabatten på 4kr så ble cappuccinoutgiftene mine 105kr pr arbeidsuke. Plusser jeg på en kopp som jeg kjøper et sted på min vei lørdag formiddag, ja så svir jeg av ~150kr i uka på kaffe..... AUDA! Ganger du dette opp med 50 uker (så vil jeg helst ikke se tallet); 7500kr!! Dyr lidenskap ;-)

Iiiiikkkk!!! Da begynner vi å snakke svimlende summer, FOR KAFFE!!

Tenk på alt jeg kunne brukt disse pengene til.... hvor mange PT timer eller løpesko, eller nye ski jeg kunne fått?? Bare for å nevne noe!!!

Jeg bestemte meg for å slutte!

Utfall: feila! Jeg ble regelrett sugd inn på PK kantina hver morgen jeg gikk forbi og de gangene Tim kjørte meg til inngangsdøra på RH, ja så tok jeg bare brått inn til høyre og kjøpte en kopp i kiosken på RH i stedet for (til ansattpris: 24kr). Even worse med andre ord!

Nei, jeg satt fast i klisteret like desperat som ei flu på fluepapiret i fjøset; ikke vakkert ;-)

Dette derimot, det er vakkert ;-)

Løsningen ble: kaffemaskin hjemme!

Og siden vi verken har plass eller tid til å dille med en ordentlig maskin så ble valget en enkel Nespresso maskin. Nå kan jeg trylle frem en kopp hver morgen til 3,30kr; genialt Egon ;-) Og når vi attpåtil fikk maskinen i gave fra min mor til bryllupet; så trenger jeg strengt tatt ikke å ta med inntjening av maskinen når jeg skal argumentere for det økonomiske rasjonale ved å anskaffe en slik maskin; fantastisk ;-)

Si vi bruker 10kapsler pr uke (Silja 7 og Tim 3) så er årsforbruket redusert fra 7500kr til 1650kr. Phu, det vi sparer tilsvarer 2,5 husleie..... cheeezzzzz, scary mye penger altså!!!

Jeg innså jo relativt fort at dette ikke gikk helt veien sin og tok derfor affære, men, jeg blir nesten litt flau likevel! SVIMLENDE dyr uvane; men er det bare jeg som har det eller har vi alle et svin på skogen når vi bare letter på teppet og tør kikke i skapet???

3 kommentarer:

  1. cappuccino er jo bare så godt da! Skulle gjerne hatt en kaffemaskin hjemme jeg også, men jeg har det med å overdrive når jeg først begynner så jeg er stgt redd for det hadde blitt flere en en kopp om dagen på meg. Derfor prøver jeg å legge av meg uvanen med kaffe...Te er jo litt mer sunt .)

    SvarSlett
  2. Jeg synes absolutt ikke det var en ille uvane! 21 kroner, kun en gang om dagen. Billigere enn en tur med trikken, til og med! En hundrings i uka, ikke to utepils en gang! Kan lett rettferdiggjøres. Kaffe=lykke. Ikke usunt en gang (LITT helmelk har vi da godt av) Tenk heller om du hadde vært røyker, du ;)

    Her kom Nespressomaskinen i hus under svangerskapspermisjonen (Takk Gud, den har hjulpet meg mange våkenetter!), men jeg kjøpte nok ikke særlig mindre kaffe ute for det.

    Ja, jeg har mange meninger om <3 kaffe <3!

    SvarSlett
  3. Uvanen med kaffe tok helt av da vi var i USA. Ble sur og tverr om jeg ikke fikk dagens. Caramel Latte de dagene det var kjølig og caramel frappuccino med krem på toppen i varmen. Ikke bare kostet det penger, men de inneholdt like mange calorier som en middag...
    Ellers er jeg enig med Marit; noe skal man jo bruke penger på og tenk deg all gleden du har hatt med de koppene. Men nå kan du drikke billig kaffe hjemme og skeie ut innimellom i tillegg.

    SvarSlett