onsdag 31. august 2011

SRM 308

Under følger en historie fra virkeligheten, til skrekk og advarsel:-)

Med tanke på at jeg skulle løpe SRM i dag så ble det en sært dårlig start på dagen; frokost ble ikke inntatt før kl.11 og besto av tre knekkebrød + en banan. Klokka 14 var jeg helt på felgen og nær med å besvime. Jeg har aldri opplevd å gå på en såååååå fryktelig smell før men så hører det jo til sjeldenhetene at jeg spiser så lite også da.... men slikt kan tydeligvis skje selv den beste. En energibar reddet meg fra katastrofen og kort tid etter fikk jeg endelig satt meg ned og inntok dagens andre måltid: to brødskiver.

Jeg var fast bestemt på å løpe så jeg skulle ikke la denne skjeve starten få ødelegge opplegget. Jeg spiste derfor rester fra gårdagens middag ved 16-tiden og selv om jeg ikke følte at jeg hadde fått nok påfyll så følte jeg meg helt grei og var klar for innsats.

Men hva lærte jeg egentlig av dagens episode? Jo, jeg lærte flere ting, blant annet at man kan føle seg oppesen ganske lenge uten mat men så blir man altså kraftig innhentet utover dagen; det meste straffer seg altså! Jeg lærte også at jeg ikke kan overleve en hel dag på kun nødproviant (nødproviant er det som fyller en hel hylle på kontoret mitt: knekkebrød, frukt, energibar, nøtter ol) og at uansett hvor hektisk det er så jeg bare finne tid for å SPISE!!!

Dagens opptur
Som vanlig ankom vi Sognsvann i seneste laget men jeg fikk jogga ca 10min oppvarming. Da Jeanette rett før start spurte hvor mange runder jeg skulle løpe hadde jeg enda ikke bestemt meg for om jeg skulle løpe en eller to runder.... jeg hadde tenkt to men samtidig så ville jeg også gjerne sjekke hvor dårlig ”farts-form” jeg er i for tiden og da er jo en runde glimrende.

Det er sjelden noe sjakktrekk å gi seg i vei uten å vite hvor mange runder man skal løpe, men, nå ble det nå slik i dag da.

Det føltes som om det gikk sakte men 1km gikk unna på 4:29min. Tanken om å løpe to runder tok overhånd og jeg justerte ned farten så neste kilometer gikk på 4:41min. Det hadde da begynt å regne, og det virket ikke som regnet skulle slutte med det første. Tanken på mine to kjære som ventet (ingen hadde regntøy) og følelsen av å inneha noen særdeles sterke ben som fikk meg til å fly opp kneikene på siste kilometeren avgjorde saken: det ville ikke bli mer enn en runde på meg i dag! Siste kilometer gikk unna på 4:30min. Og sådan fartsfantom er jeg ikke for tiden at jeg hadde kunnet holdt 4:30-fart i to runder!!

Selv om jeg ikke er i samme form som i juni så var det likevel så tilfredsstillende å klare å gjennomføre denne runden i en fart som jeg før start ikke hadde trodd var mulig..... at jeg like godt booka hele september full med nye løp :-) Det skal altså ikke mer til enn en runde rundt Sognsvann før man er helt solgt altså ;-)

Her er listen min:
03.09: Halvtravern (15km)
06:09: Sørkedalsløpet (11km)
07:09: SRM (3,258km)
10:09: Lørenskogløpet (10km)
14:09: SRM (3,258km)
17:09: Birkebeinerløpet (21km)
21:09: SRM (??)
25.09: Oslo maraton (??)
28:09: SRM (3,258km)

?? betyr at jeg ikke har bestemt meg enda, men at deltagelse sterkt vurderes!

Hva skal DU delta på i september? Ses vi??
;-)

11 kommentarer:

  1. Hva spiser du til frokost sånn vanligvis da? Jeg spiser alltid tre knekkebrød, både til frokost og lunsj...
    Hva med Oslos bratteste???

    SvarSlett
  2. To tykke og ikke minst GROVE brødskiver til frokost og to til lunsj; og da snakker vi ikke kneip fra ica men grove som i "slå ihjel en hest" grove brød... ;-) Og siden lunsj helst inntas kl.11 så må jeg ha mat en gang på ettermiddagen før jeg går fra jobb (ellers rekker jeg ikke til barnehagen før jeg har kollapset...). Jepp, jeg er følsom og jeg trenger helt klart mat, ofte. Knekkebrød metter ikke, frukt metter ikke; det tar bare vekk den verste sultfølelsen .... så all ære til dere som overlever på knekkebrød og som atpåtil kan trene med kun knekkebrød i magen!!! Skulle ønske jeg også gjorde det.... men sånn er det altså ikke...

    SvarSlett
  3. Oslo bratteste: litt usikker.... må avklare med meg selv om jeg skal løpe Eggemomila og så må jeg vel aller først avklare med barnepass ;-)

    SvarSlett
  4. Mat er du ikke god på nei.....men du kommer deg! på samme måte som du stadig vekk utvider ditt "reportoar"...Så jeg er fortsatt optimist når det gjelder at du og jeg løper London maraton seinest 2015...Jeg ber om det hver natt i aftensbønnen min :)

    Tim - din mann....

    SvarSlett
  5. Bra fart i det været i dag altså!
    Jeg skulle løpe tre så jeg startet rolig, men da det begynte å hagle og musikken døde ved to km, tenkte jeg at jeg måtte redde både telefon og sminke (ja, jeg hadde sminke for første gang i SRM - og da selvfølgelig i tidenes drittvær), så jeg beina i vei og prøvde meg på pers på 1 runde i steden. Selv om det gikk skitt, haha. Tror jeg må ha fått den raskeste 1 km ever på den siste der. Men å løpe fra regnet funka ikke helt.

    Mine løp i september blir nok Årefjorden Rundt i Moss, SRM, Oslo Halvmaraton og Birkebeinerløpet (om jeg vinner meg en plass).

    SvarSlett
  6. Å få i seg nok og riktig næring er viktig. selv spiser jeg havregrøt med bringebær til frokost hver dag. Liten fantasi? Men jeg holder meg god og mett frem til lunsjtid 12.30 så for meg fungerer det :)

    Jeg er imponert over løpslista di for september:) Her i Tromsø hvor jeg bor er det ikke så mange løp, men jeg får med meg to løp i Oslo denne måneden. SRM (21. September?) og Oslo halvmaraton. Det blir bra!

    SvarSlett
  7. Tim, min kjære... jeg er bare ikke flink nok til å prioritere å spise underveis i arbeidsdagen; det blir liksom ikke tid til det, men, jeg er blitt MYE flinkere!

    Torill, da ses vi kanskje på SRM 21 sep. ;-)

    Tone, viktig å passe på sminken (fnis!) ;-) vannfast maskara?? ;-)

    Silja

    SvarSlett
  8. Haha, ja det hadde vært tingen. Jeg hadde mascara everywhere da jeg kom i mål. Prøvde å gni vekk litt diskret da jeg kom i mål, men så da jeg satte meg i bilen at jeg hadde både i panna og på kinnet. :oP

    SvarSlett
  9. Ikke lett med mat nei. Jeg kan spise en "hest" til både frokost og lunsj, men må likevel ha et mellommåltid før lunsj og før jeg går fra jobb(typisk frukt og nøtter eller et lite knekkebrød) Og så kommer middag. Og kvelds. Og når jeg legger meg på kvelden, gleder jeg meg til frokosten neste dag. Egentlig er jeg sulten så og si hele tiden, og kunne spist konstant. På tide å bytte ut knekkebrød mao. Men med hva????
    Heier på at din manns :-D bønner blir hørt, maraton neste?!

    SvarSlett
  10. Vel, dette med matinntak er et tema jeg i hovedsak styrer unna.... det knytter seg så mange følelser til tema som omhandler mat og kropp og jeg ønsker ikke å komme i en situasjonen der jeg sier noe som trigger dårlige følelse hos noen...

    Uansett, jeg kjenner min kropp og hva den trenger for å prestere og jeg kjenner også mitt eget hode og hvor mye mat jeg må ha for at jeg skal kunne bevare konsentrasjonen og presisjonen i arbeidet mitt. Jeg kan ikke jobbe på labben hvis jeg skjelver på hendene og hodet ikke klarer å beregne konsentrasjoner på reagensene jeg skal bruke; simple as that. Så jeg må spise og jeg må spise ofte. Problemet mitt er at jeg ofte ikke rekker å spise og det er eneste grunnen til at matinntaket noen dager blir alt for dårlig!

    Anna, å være sulten hele tiden høres slitsomt ut, og det høres ut som du da ikke spiser tilstrekkelig gjennom dagen; men, hva er tilstrekkelig for deg? Selv om jeg forbinder "konstant sult" med for lite matinntak så behøver det jo ikke bety det samme for deg... det er det bare du som kan svare på. Havregrøt er glimrende og kan kanskje gi bedre og lengre metthetsfølelse? Silja :-)

    SvarSlett
  11. Du er virkelig rask! Og åå, jeg misunner dere som skal løpe halv og hel traver i helgen!

    Mat er forferdelig vanskelig! Mye følelser og mange meninger. Men det vi kan være enige i er at riktig mat er superviktig for å få noe utbytte/effekt av trening.

    Jeg må også ha mye mat, trolig dytter jeg innpå mye mer enn jeg egentlig trenger (jeg får ALLTID tid, uansett hvor stress dagen er!), men jeg hater å være sulten. Verste som fins. Utfordringen er derimot å skille mellom sult og lyst, for lyst på mat har jeg alltid :)

    Lykke til i morgen!

    SvarSlett