tirsdag 16. august 2011

Høstens hårete mål!?

Etter sykkelvelten (med dertil fatalt utfall som nå er veldokumentert i diverse fora) så gav jeg min kjære tilnavnet "Tim crash boom Bennett". Etter Oslo Tri så har jeg følt meg litt crash boom selv ;-)

Siste ukene har nemlig hoftene mine begynt å skrike høylytt etter absolutt hver treningsøkt. Og de skrek ganske høyt etter Oslo Tri.... så høyt faktisk at jeg ikke var i stand til å trene verken søndag eller mandag. Og jeg følte jeg hadde foretatt en giga crash boom bang landing av de sjeldne! I dag var de derimot betraktlig bedre, men fortsatt langt fra bra.... jeg utsatte derfor like godt løpinga enda en dag jeg ;-)

Høstens terminliste
Høst er for meg synonymt med skog, mark og LØPSGLEDE av en helt annen dimensjon enn våren! Terminlista flommer over av løp jeg kunne tenke meg å delta på!! Ja, FLOMMER over folkens!!! ;-)

For en som IKKE elsker asfalt, som ikke løper lengre langturer enn 10-15km og som i tillegg nå har skrikende vonde hofter, ja så er det med håp jeg ser at terminlista har en del å by på som kanskje kan være overkommelig for en haltepink som meg.... ;-) Og noen løp jeg ikke er helt sikker på om er overkommelig.... Oslo bratteste

Siljas Ønskeliste
03.09: Nordmarkstravern (15 Halvtravern for min del)
06.09: Sørkedalsløpet (11km)
10.09: Lørenskogløpet (10km)
11.09: Skogbygda Rundt (7km)
14.09: SRM
17.09: Birkebeinerløpet (21km)
01.10: Eggemomila / 01:10: Oslo Bratteste (?)
08.10: Nøklevann Rundt (10km)
15.10: Furumomila
22.10: Hytteplanmila

Fra Hytteplantesten (på Eggemoen) 2008; perfekt underlag!!

Birkebeinerløpet -høstens hårete mål?
Ja, jeg innrømmer at jeg har tenkt tanken! Mye fordi jeg vet Tim mest sannsynlig kommer til å sille og det dermed er veldig enkelt "å bare bli med" liksom. Likevel, 21km er en distanse jeg kun har løpt en gang før (Birken i 2009) og en distanse som jeg ikke en gang løper opp mot på mine langturer. Jeg lar meg jo som kjent ikke skremme av slikt, men, det ville unektelig vært deilig å (for en gang skyld) øve litt i forkant! Sørkedalsløpet MÅ jeg bare få med meg i år også!

Det hadde vært deilig om jeg sto på start og følte at 21km var nesten like overkommelig som å løpe 10km. Det er først i senere tid jeg har begynt å gjøre det til en vane å tilbakelegge minst 10km pr løpeøkt. Det er først i senere tid at jeg mentalt har kommet dit at det å gå ut å løpe kortere enn 10km nesten føles "bortkastet". Nå mestrer jeg 10km fint, og jeg føler ikke lenger at jeg er uforberedt når jeg stiller til start på en 10km-konkurranse. 21km derimot, det blir som da jeg løp mine første 10km løp uten å ha tilbakelagt distansen på trening i forkant; det er unektelig mye tøffere enn om jeg har øvd litt i forkant ;-) Alt går som regel bedre om man har trent litt i forkant.

Motivasjon

Jeg må ha motivasjon for denne oppgaven kjenner jeg. Tim er min beste motivasjon når det kommer til løping. Kanskje jeg må inngå en avtale med han om å løpe langturer hver uke fremover nå? Jeg kjenner at jeg trenger noen til å holde meg i ørene om jeg skal klare å gjennomføre langtur hver uke.... skrekk og gru! Jeg har lyst til å løpe lengre turer, men jeg vet jeg må ha en allianse eller noen til å passe på meg ellers kommer jeg garantert til å skulke :-/

Nytt stæsj har også god effekt på motivasjonen.... Denne varianten må jeg jo bare prøve :-)

For ikke å snakke om denne: NAJS ;-)))) Fuelbelt

Kan jeg komme i form til Birkebeinerløpet tro?? Det er bare 4 uker igjen .... men "alt er jo mulig" ;-)

13 kommentarer:

  1. Digger hårete mål, og tviler ikke et sekund på at du fikser dette strålende. Hallo, du gjennomførte triathlon!! Ville ikke forundre meg om du fikk en veldig oppløftende opplevelse i Birkebeinerløpet. Can she do it? YES, she can!

    SvarSlett
  2. Hmm..ser vi får en stevnekollisjon 1.10....Ok, da får familien dele seg da! For jeg løper sef opp Wyller. Birkebeinerløpet er 4 uker til - det fikser du greit. noen langturer bare, så er den saken biff. og første langtur er om ca. 50 min!

    Tim

    SvarSlett
  3. Byggmester Bob "kan det fikses, klart det kan" :-)

    Ai, ai, første langtur allerede nå Tim?? Ok, jeg tar utfordringen og er klar for avgang!

    SvarSlett
  4. Klart du kan! Du trenger ikke noe lengre langturer enn 10-15 km for å løpe halvmaraton.

    Og husk å legge inn noen styrkeøkter også da - i hvert fall hvis hofteproblemene kommer fra ryggen! Bedre med prehab enn rehab vet du :-)

    SvarSlett
  5. Ja, klart du kan! Ingen tvil om det!

    I år skal jeg også være med på Sørkeldalsløpet, gleder meg veldig, har hørt så mye positivt :)

    SvarSlett
  6. At du klarer 21 km løp, derom hersker ingen tvil.(er det ikke mye slak neoverbakke i Birken også?) Om du har tidsambisjoner bør de kanskje justeres etter treningsgrunnlaget og skrikete hofter, men der virker jo du som både en realistisk og fornuftig dame.
    Jeg har sånn håndholdt drikkeflaske, den har vært gull verdt på turer i sommer. For meg passer den når det er varmt eller på mellomdistanser 10-15 km, på lengre turer trenger jeg mer væska, og bruker da belte a la den på bilder. Synes bare sånne deiser opp og ned uansett hvor mye man justerer og tilpasser.
    Ellers heier jeg på Halvtraver'n, Oslos bratteste og sef.Hytteplanmila, de beste bollene vettu. Nøklevann burde jeg osgå få deltta i, men sist jeg løp der, synes jeg bakkene var så bratte, så bratte.

    SvarSlett
  7. Når jeg har meldt meg på birkebeinerløpet, kan du også! Det klarer du helt sikkert flott!

    SvarSlett
  8. Yes you can!! Gleder meg til å se deg på Birken :) Men aller først nå må du passe hoftene dine så du klarer kirkegulvet på lørdag ;-) Forresten takk for påminnelse om Sørkedalsløpet, det er gøy og ble sporenstreks lagt inn i kalenderen!

    SvarSlett
  9. Hallo! Klart du kan klare det! DDu klarte jo Trihatolm! Du er jo jern Silja!

    SvarSlett
  10. KLAR DU KAN SILJA!! :-) Du fær bare dele Birken upp i to, fyst skø du springe 10,6km - noko som du finn lett - åssø gløymer du bare høtt du akkuratt he gjort - åssø tenker du at 10,6km det klarar eg ENKELT! Vips og du æ i MÅL!! :-)
    (Eg veit aller høtt eg gjæng te når det kjæm te IM - mæn deler ting upp i etappur, å ser bare framivi te neste etappe - som eg klarar LETT!? (jaja - stort sett då..):-) )

    SvarSlett
  11. Er du KLAR for Ulsrudvann Rundt i kveld?

    SvarSlett
  12. Heming: jeg har enda ikke fått prøvd Ulsrudvannet Rundt :-/ I kveld er det barnebursdag kl.17-19 samt div forberedelse til lørdag. Tim er løypevakt i samme tidsrommet og avholder klubbritt rett etterpå.... så det er null sjans for meg å få vært med i kveld :-/

    SvarSlett
  13. Takk for alle tilbakemeldinger; dere har så enorm stor tro på meg... jeg mangler denne troen men jobber med å få den :-) så takk for at dere bidrar positivt i så måte!!!

    SvarSlett