søndag 7. august 2011

Eidfjord Mini-duathlon

Eidfjord Minitri ble brått mini-duathlon
Et plutselig kraftig temperaturfall, og en gradestokk som viste kun ~11C i fjorden på fredag, gjorde at svømming ikke lenger var en aktualitet: Minitri ble dermed til Miniduathlon.

Jeg har aldri prøvd duathlon.... løpe-sykle-løpe. Hvordan gjør man det da??

Det var helt klart mange faktorer som gjorde at jeg ikke var i modus for konkurranse på fredag; men jeg legger ikke skjul på at piffen gikk enda mer ut av ballongen da det ble duathlon..... jeg hadde jo gledet meg til å svømme! På den annen side, en faktor var litt sår hals så.... kanskje like greit at det ikke ble 400m "bading" i den kalde fjorden ;-) Oppvarming besto for det meste av kyssing og smiling i skiftesonen; siden jeg ikke var i konkurransemodus så ble det mest bare kos før start, like greit det! ;-)

Miniduathlon
1,5km løping
20,6km sykkel
4,0km løping

I farta inn for å skifte til sykkelsko etter 6:37min; klar for å sykle.

Første etappe
Da duathlon var nytt for meg så åpnet jeg kontrollert, men pent. Jeg var litt reservert siden jeg ikke ante hvor mye jeg kunne trøkke til i forhold til at jeg skulle sykle etterpå. Jeg turte helt klart ikke trøkke til slik jeg ville gjort om det kun sto 1,5km på programmet (for å si det slik!). I etterkant ser jeg at jeg nok ikke trenger å være så redd for å klinke til på første løpsetappen.... kjekt å vite ;-)

Syklinga
48:22min... inkl. både T1 og T2 skifting (tror jeg ganske sikkert) og det er kun en ting å si: det var IKKE bra :-) Det var litt vind, men utenom det så er det nok bare så enkelt som at jeg er ELENDIG til å sykle!! Inn mot mål; fasinerende hvor forskrudd høyre ankel er.... sånn går det når man sliter leddbånd og ikke gidder trene stabilitet etterpå!

Siste løpinga gikk helt greit (20:48min).... jeg må bare lære meg å knyte skolisser ordentlig i skiftesonen, for tre knyte-stopp på 4km blir fort ett minutt ekstra! Tulling sier jeg bare ;-) Jeg løp helt alene og så absolutt ingen forran meg og hørte heller ikke noen bak meg; det blir man demotivert av og jeg gadd helt klart ikke anstrenge meg. Etter den slække syklinga så var jeg heller ikke stiv i bena så jeg kunne fint økt farten litt.... jeg gadd bare ikke! Etter målgang. Sliten ble jeg selv om jeg både kunne og ikke minst sikkert burde anstrengt meg litt mer!

Totaltiden ble 1:15:49min og jeg kom på 9 plass av 16 kvinner (11:46min bak vinner); på begge løpsetappene hadde jeg 5' beste løpstid, sykkeltiden holdt til 11' plass.... så vi skjønner jo alle hvor det skorter mest ;-)))

Det morsomste med hele Mini-greia var å møte Cathrine; en veldig hyggelig og flott jente altså!!! Jeg må helt klart innrømme at hun var veldig hyggelig....selv om hun knuste meg rått på sykkel!! ;-) Hun kom på 3-plass og fikk premie: HURRA for Cathrine! Neste helg ses vi i Sognsvann til triathlon Cathrine! :-)

8 kommentarer:

  1. Grattis med en ny fin treningsøkt. :o)

    SvarSlett
  2. Takk Tone :-) Det var akkurat det det ble: en flott og mer enn hard nok treningsøkt!! Godt fornøyd men jeg må lære meg å sykle ;-)

    SvarSlett
  3. Heftige greier det der - tror nok det var greit at svømmingen utgikk i slike forhold. Så fikk du testet enda noe nytt også. Så forøvrig DN i dag og hvor ekstremt den svømmingen ble. Håper Tim ikke er altfor deppa?

    SvarSlett
  4. Janicke.... Tim er nok skuffet men han var sjanseløs da uværet kom; det ble for mye for en redusert kropp. Han hadde svømt bra (til han å være, tiltross for at han ikke rakk starten, og med tanke på ribbena). Så han skal være fornøyd med det, men det er selvsagt kjipt at det til slutt er bølgene og panikken som feller han ;-) Han skrek om hjelp, ble omsider fraktet til land, og var heldigvis på land 20min før tidsfristen på 2,5t gikk ut; så han var ikke lenger uti bølgene enn høyst nødvendig... noe som JEG glad for :-) Silja

    SvarSlett
  5. Oj, oj, det er fa'li å være mosjonist (selv om deltakelse i den slags arrangementer faktisk kvalifiserer til "titler" i helt andre divisjoner).
    Men du kjempa for to, konge og fedreland og det som er. Sikkert en grei prøve-økt før førstkommende lørdag, selv uten svømminga; skjønner ikke at du ble lei deg for å misse det...Og syklinga, du har jo akkurat fått ny sykkel og knapt prøvekjørt den. Neste år!

    SvarSlett
  6. Jeg synes det høres ut som en skikkelig hederlig innsats jeg Silja. Endringer rett før start gjør noe med motivasjonen det..og sykkel ja...det har du inne...det er jeg sikker på...

    Uansett..du ble med..og fikk nye erfaringer...gi deg selv en skikkelig klapp på skuldra fra meg:)

    SvarSlett
  7. Gratulerer Silja! Synes det var en veldig bra tid jeg. Hvordan går det med Tim?

    SvarSlett
  8. Koselig å treffe deg!
    Takk for all skryt :) Du kommer deg i god sykkelform raskt. Det er bare å sykle ;)
    Sees på lørdag!

    SvarSlett