tirsdag 12. juli 2011

Trappetrening, makspuls og hodebry ;-)

Trappetrening
I går var det høypulstrening med Treningscampen. Dette ville bli min første harde økt på flere uker og jeg gledet meg veldig! Siri hadde på forhånd ”lokket” med at denne trappeøkta kunne være ypperlig for å oppnå makspuls; det syntes jeg var et glimrende utgangspunkt: makspuls here I come :-)

Selve økta
Jeg løp ned og møtte gjengen (totalt 13 campere!) ved Smestadkrysset, vi løp sammen opp til dagaliveien/krags terrase, og der er det altså to tapper som til slutt førte oss opp til Besserud. Disse trappene skulle løpes 5-7 ganger. Trinnene er veldig ujevne i høyde og det er ingen sammenhengende trapp; korte strekk innimellom løpes dermed på deilig skogsunderlag. Helt klart en utfordring!! Og dermed også helt klart veldig morsomt! Cirka 180 trinn totalt og ca 45 høydemeter.

Jeg startet bakerst på første turen opp og på de fire neste turene tok jeg ryggen til Christopher; stor takk til deg Christopher for perfekt harejobb! Det ble en bra økt selv om jeg krabba mer enn jeg løp opp den siste turen!

Jeg hadde altså mer enn nok med fem turer opp til Besserud i går:
2:08min (puls 183) (pause 2:42min)
1:56 min (puls 189) (pause 3:33 min)
2:04 min (puls 187) (pause 3:02min)
2:03 min (puls 187) (pause 3:19min)
2:05min (puls 187)

Makspuls og pulssoner
Uten å ha kjørt en systematisk makspulstest så har jeg tidligere brukt 189 som utgangspunkt for å beregne treningssonene.

Om jeg bruker olympiatoppen sin 8-sone inndeling så får jeg dermed følgende:
Sone1: 60-72% (113-136) av max HR
Sone2: 72-82% (136-155)
Sone3: 82-87% (155-164)
Sone4: 87-92% (164-174)
Sone5: 92-97% (174-183)
Typisk pulskurve

Dette betyr at jeg (uten unntak!!) alltid ligger i sone 3, 4 og 5 når jeg løper. Jeg befinner meg altså ALDRI (uten unntak!!) i sone 1 (og heller ikke i sone to, men sone to er jo som kjent ”den forbudte sonen” så det er i og for seg greit).

Puls på langtur, intervalltrening vs konkurranser
Langturer: jeg løper kun 60-85min (11-15km). På disse turene (om jeg løper jevnt eller progressivt) så ligger pulsen som regel i snitt på 165, tilsvarende høy sone 3/lav sone 4. Jeg løper som regel i kupert løype og løper aldri saktere enn 6min/km i snitt.

På intervalltrening ligger snittpulsen helt klart i sone 5 (ofte snitt på 178/179).

I konkurranser ligger jeg i snitt på 180. Om jeg løper 5km i 4:30 fart eller om jeg løper 10km i 4:40-5:00min/km; pulsen ligger jevnt og snittet er det samme, 180.

Kan makspuls på 189 stemme???

Vel, jeg får ikke dette helt til å rime. Spørsmålet er om jeg noen gang har oppnådd makspuls???

Eneste måten å finne ut av dette på er å kjøre en skikkelig makspulstest..... jeg liker eksperimenter og jeg synes jo det er dødsmoro å finne et svar på ting, MEN, jeg gleder meg ikke akkurat til å gjennomgå dette slitet; det blir VONDT!

1 kommentar:

  1. Jeg også lurer veldig på dette med makspuls nå om dagen (spurte om dette i et tidligere innlegg ;-)

    Tror jeg må ta meg en test og finne ut av det.
    Ellers viser pulsklokka mi ganske jevn puls når jeg f.eks. løper 10km. Holder seg stabilt på rundt 167. Ingen store hopp eller variasjoner slik jeg har sett hos andre, men en jevn, flat kurve.

    Jeg får ta meg i nakkeskinnet og prøve en makspulstest etter å ha lest meg litt mer opp på det :)

    SvarSlett