fredag 29. juli 2011

Jeg er en typisk brannslukker!!

Det har vært lite hard-trening siste uka, mye fordi jeg har vært tynget av 22.07.2011.... men også fordi jeg har vært litt plaget med setemuskulaturen (samt nå også smerte i kne); jeg var nemlig litt sent ute da vår herre delte ut ryggsøyler; jeg kom litt langt bak i køen og fikk dermed trolig utdelt en av prøvemodellene, for den ryggsøyla jeg har, den ser langt fra lik ut som fasiten..... den ser rett og slett ganske feil-konstruert ut ;-)

Trening siden sist blogginnlegg:

Lørdag: 11,1km løping (1t4min)
Søndag: 1500m svømming (34min) i basseng + 1t sykkel i sprutregn (25km)
Mandag: hvile
Tirsdag: hvile
Onsdag: ~16-1700m svømming i Sognsvann (37min) + 3,2km løping (SRM)
Torsdag: hviledag (grunnet ett akutt vondt kne)
Fredag: ~16-1700m svømming i et meget urolig Sognsvann (39min) etterfulgt av to runder rundt vannet (5:25min/km fart) Sognsvann i dag: ferdig svømt og klar for å løpe to runder rundt vannet ;-)

Problematikk
Jeg har en skjev ryggsøyle og denne skjevheten medfører en del muskelsmerter (fordi jeg belaster muskulaturen på en litt annen måte enn hva jeg ville gjort om jeg hadde hatt en rett ryggsøyle). I tillegg er bekkenet mitt skjevt. Jeg kan trene moderat uten så alt for mye trøbbel men konkurranser og hard-kjør setter meg nå ofte kraftig ut. Og det er setemuskulaturen som rammes, noen ganger er det ryggen som ryker (og jeg blir helt eller delvis invalid noen dager) men gjengangeren er altså setemuskulaturen.

I tillegg til muskelsmerter så mister jeg følelsen i hoft og seteregion, samt i tærne. Heldigvis er det kun høyre side som rammes... men det er en utfordring å løpe når høyre ben er numment og samtidig smertefullt; jeg mister mye kraft, og det er tungt å drasse rundt på et kraftløst ben som føles mer halvdødt ut enn levende.... Litt kyssing må vi ta oss tid til ;-)

Behandling
Behandlingen er enkel: kiropraktor og massasje. Kiropraktoren knekker opp låsninger i rygg og bekken, og noen ganger setter han også nåler i setemuskulaturen (for å løse opp i spenningene). Nålebehandlig er skrekkelig bra! Og skrekkelig vondt! Massasje er også ganske heftige saker, men det er ubeskrivelig deilig å kjenne at spenningene i muskulaturen slipper taket jo mer massøren henger over meg med albuen meget velplassert og godt planta ned i gluteus maximus og medius. Legg merke til rosene på treet, festet på sort bånd..... det er roser over alt i byen, også på Sognsvann!

Forebyggende tiltak

Det er alltid lønnsomt å oppsøke hjelp før ting har ”fått satt seg” skikkelig. Det gjorde jeg (heller) ikke denne gangen.... For jeg er helt klart en brannslukker! Og jeg oppsøker mine brannmenn først når følelsen i benet er kraftig redusert og smerten har irritert meg sanseløst i noen uker... Jeg er IKKE flink til forebygge! Denne ganga dro jeg KANSKJE strikken litt langt....? Det gjenstår å se...

Jeg er langt fra sikker eller overbevist, men jeg håper at smerten i kneet har sammenheng med overnevnt problematikk i setemuskulaturen. Det kan være noe helt annet som er årsaken til knesmerten, men inntil videre så velger jeg å tro at dette kun er et blaff og gjør som fysioterapeuten og jeg ble enig om i går: reduserer belastningen noen dager, iser ned (gjerne flere ganger om dagen) og forsøker å ikke provosere alt for mye. Så langt så bra; jeg la på is etter løpeturen så får vi bare vente og se om kneet er bøybart i morgen eller ikke ;-)

HER er video fra dagens løpetur :-)

3 kommentarer:

  1. Morsom film! :-) Du må passe på kroppen din vet du Silja. hvordan går det med kneet?

    SvarSlett
  2. Det er vel tiden for vondter dette, nå som vi alle forsøker å finpusse formen til årets mål. Øker mengde og intensitet og vil så mye. Håper virkelig at brannslukkingen din funker og at du kommer deg på track igjen!! Fingre og tær krysset!

    SvarSlett
  3. Janicke, absolutt! Det er typisk det, men i mitt tilfelle så inntreffer altså vondtene ikke når jeg har intensivert treninga, men når jeg har trappet totalmengden. I mitt tilfelle var det nok bare de få harde øktene + Bogstad treningstri som tok kål på muskulaturen. Hadde jeg ikke ventet med å brannslukke så hadde det nok gått fortere over, men nå tror jeg at jeg har lært ;-) Uansett så er det kjedlig å få rusk i maskineriet når det gjenstår så få dager til selve begivenheten, men, det er ikke noe å gjøre med det! ;-)

    SvarSlett