lørdag 23. oktober 2010

Test av 2XU tights

Årbogen terrengløp ble erstattet med massiv shopping samt en times rolig joggetur.

Sjåfør samt duellant, Heming, var blitt syk og selv om jeg følte at jeg hadde sover meg frisk og rask igjen i løpet av natten så har jeg de siste tre dagene hatt litt sår hals samt nøset og frosset noe så infernalsk. Det virket derfor mest fornuftig å stå av konkurranse i dag.

Shopping
Ja, det hører til sjeldenhetene at jeg har en hel lørdag til fri disposisjon men det hadde jeg altså i dag. Shopping sto øverst på ønskelista og selv om jeg endte med å handle mest til min lille Sverre så dryppet det også litt på mor i dag. Foruten to kjoler så inneholdt resten av handleposene ikke overraskende: trenigstøy!

2XU kompresjonstights
Etter shopping var det dags for å teste noe av dette tøyet da. Jeg har brukt 2XU leggings en stund nå og har vært fornøyd med disse. Jeg har av og til problemer med at jeg får kramper i leggene men de gangene jeg har løpet med 2XU leggings har jeg ikke fått kramper; tilfeldig? Kanskje, kanskje ikke! I dag skulle jeg prøve tightsen. Mange lurer selvsagt på om disse kompresjonstightsene har funksjon eller om de bare er hårreisende dyre (XXL pris 900kr).

Jeg har hørt flere uttale seg positivt om disse tightsene, selv kan jeg fra dagens test dessverre ikke konkludere med verken det ene eller det andre (eller jo, jeg kan for så vidt konkludere med at 900kr er mye penger for en tights). Videre kan jeg si er at det føltes annerledes og litt uvant, fordi den strammet og presset muskulaturen sammen. Jeg følte at tightsen satt veldig godt rundt rumpa/hofta og langs siden på lårene. Og det føltes som en slags ”push-up” effekt av gluteus maximus, medius og minimus (og ingen jenter klager vel over en slik effekt!). På leggene derimot følte jeg ikke at det strammet merkbart og jeg hadde tendenser til kramper på slutten av løpeturen (dog, det kan kanskje også tilskrives effekten av å løpe med gamle sko, vanskelig å si).

Målgruppen
Neste spørsmål er jo: har jeg behov for kompresjonstights? Faller jeg inn i målgruppen som kan ha effekt av slike tights? Fra hva jeg kan forstå fra å lese fakta så faller i alle fall ALLE som trener inn i målgruppen til 2XU....

Fakta
1. ”Kompresjonsbukse som bidrar til raskere restitusjon etter trening og konkurranser.” ’

2. ”Buksa er designet slik at musklene presses sammen. Dette gjør at blodgjennomstrømmingen øker, og transporten av slaggstoffer fra musklene går raskere.”

3. ”Buksa er fin til å ta på etter trening eller konkurranser. Enten som den er, eller under klærne. Den er også glimrende som en løpetights, da den i tillegg til å bedre blodgjennomstrømmingen, hjelper til med å holde musklene på plass. Dette gjør at man blir mindre støl etter å ha løpt.”

Oppsummering
Vel, jeg er forsker, og snakker av erfaring: det er sjeldent man kan dra en absolutt konklusjon og man må i alle fall kjøre flere tester først. Og, etter utalje tester, så ender man stort sett opp med å konkludere med at ingen absolutt konklusjon kan trekkes! Lett skal det ikke være :-) Uansett, det er innlysende at det krever mer enn en løpetur med disse tightsene før jeg kan uttale meg om punktene 1-3 i listen over stemmer.

Verd pengene MINE eller ikke?
1) jeg synes disse tightsene er DØDSKULE og dermed er det grunn god nok for meg til å kjøpe et par slike. Og, 2) placebo effekten er utvilsomt den beste effekten, tror man at noe funker så funker det og hva er vel bedre enn det???

Har du erfaring med 2XU tights? Var det verd pengene dine??

Under Fredrikstad maraton i dag skulle alle ”Winforce expedition” deltakerne være iførte 2XU trøye og tights; jeg er spent på om noen av disse gutta kommer med en uttalelse om hvilke erfaringer de har gjort med dette tøyet! ;-)

25 kommentarer:

  1. - jeg var solgt allerede på push-up effekten -
    så det soleklart at en slik bukse er intenst viktig!!

    SvarSlett
  2. Snakk om å være lett påvirkelig. Leste bloggen din og vips har jeg kjøpt samme tights på XXL nettbutikken.Nå bør den være bra, til den prisen:-)

    SvarSlett
  3. Anna, litt moro må man jo ha i livet ;-)

    Som sagt, om disse har så super-bra funksjon som det hevdes kan jeg ikke uttale meg om, men at de i mine øyne er dødskule, ja det kan jeg ikke benekte at jeg synes. Og for meg var det grunn god nok til at jeg ville ha et par slike; så får en eventuell positiv effekt av å bruke dem komme som ren bonus :-) Silja

    SvarSlett
  4. Hu hey! Jeg har også "klint til" og bestilt meg kompresjonstights! Har hatt litt lyst på det en stund, men tenkt at det var litt "galskap" - men nå når du har kjøpt så tenkte jeg at jeg vel kan være like gal som deg?? He, he :-)
    Man blir jo litt desperat av å være skadet, så jeg skylder litt på det. Det er jo ingen åpenbar sammenheng mellom ryggproblemer og kompresjonstights, men jeg tenker at jeg på en eller annen måte må endre litt på belastningen - og ryggtrøbbelet mitt henger sammen med hoftene, og hoftene henger jo sammen med kneet (Q-vinkelen, du vet), så jeg har bestilt noen som støtter opp rundt kneet. Ikke 2XU, men et annet merke. Kanskje bare tull, men jeg trengte uansett nye tights! (I den grad man trenger nytt treningstøy når man er skadet ...)

    SvarSlett
  5. Kirsten, nytt tøy er kanskje enda mer viktig når man er skadet? Motivasjonen øker jo bare med tanken på å itre dette nye man har anskaffet :-) Og så lenge man ikke vet om ting funker før man har prøvd, samtidig som at det jo er slik at det er ulike ting som har effekt for ulike kropper,ja, så er jo det meste verd å prøve..... Silja -som har en flott Q-vinkel hahaha ;-)

    SvarSlett
  6. Kjørt med kompresjons tights i fra 2XU i et par år nå, det og erfaringen min er at det virker. Merker att jeg korter ned restitusjonen og blir mindre stiv i bena under de lange øktene. Prisen er heller ikke så ille når man ser på kvaliteten på tøyet.

    Det er dessuten 1 års garanti, noe som for eks. Nike og andre produsenter ikke har
    Odd Idar

    SvarSlett
  7. Takk for bra innspill Odd Idar; da jeg skrev dette bloginnlegget hadde jeg enda ikke mottat siste nr av kondis. Der var det et lengre innlegg om effekten av 2XU; også dette innlegget viste seg å være positivt og kvaliteten på tøyet var også fremhevet. Jeg er helt enig i at så lenge man får kvalitet for pengene så er det absolutt verd innvesteringen. Nå gleder jeg meg bare til å løpe MASSE mer med disse buksene :-)

    SvarSlett
  8. Jeg sitter med mine på nå. Er veldig usikker på str. Har kjøpt small, men tørr ikke ta av merkelappen ennå. Det er uvant trangt... men de i butikken sa at man pleide å gå ned en str. Det er ikke vondt bare litt nakent? Medium føltes som de gamle og det er vel ikke poenget med disse buksene?

    SvarSlett
  9. De skal sitte som et pølseskinn ;-) Og jeg mener bestemt at det ikke er noen fare for at de blir FOR trange liksom..... tights sitter jo figurnært men man tenker ikke over det, ikke før man tar på seg super-tighte 2XU, først da oppleves tights som "nakent" som du sier....rart ikke sant?? Fasinerende synes jeg :-)

    Men allerede etter første turen så var jeg frelst altså så jeg ønsker deg bare lykke til! Blir der for gærnt så kan jeg alltids kjøpe dem av deg, for jeg er nemlig HELFRELST!! As expected :-)

    SvarSlett
  10. Nå har det jo gått "litt" tid, er formeningen din den samme? Noe annet +/- du kan trekke frem?

    Takker for evt. svar =)

    Fin blogg!

    SvarSlett
  11. Anonym: jeg skal komme tilbake til spørsmålet ditt og gi et utfyllende svar ;-) følg med følg med...;-)

    SvarSlett
  12. Anonym: hvem venter på hvem/hva? ;-) Hvis det er en uttalelse fra disse "Winforce expedition gutta" så tror jeg vi kan vente lenge ;-) Silja

    SvarSlett
  13. Søkte litt på nettet etter kompresjonstights og fant dette innlegget fra før jeg begynte å følge bloggen din, morsomt! Tror nok det blir kompresjonstights på meg til maratonen i september, om ikke annet for placeboeffektens skyld:)

    SvarSlett
  14. Hei! Hva er din erfaring med kompresjonstights kontra "vanlig" tights?

    SvarSlett
    Svar
    1. For orden skyld og før jeg svarer: jeg har ikke løpt med andre merker enn 2XU. Så alt jeg mener om kompresjonstights er basert på 2XU. Jeg vet at der er flere merker på markedet som tilbyr kompresjonstøy (skins, orca, etc). Disse kan jeg dermed altså ikke uttale meg om....!

      Jeg mener fortsatt det samme som da jeg begynte å bruke 2XU: de bidrar til å holde muskulaturen mer sammen (da de sitter som et pølseskinn) slik at slag og risting i muskulaturen føles minimalt versus når jeg løper med vanlig tights (hvor alt føles som at mer eller mindre henger og slenger). Dette er hva jeg føler og dette er hovedgrunnen til at jeg liker disse tightsene. Har jeg feks vondt i en muskel eller er støl så merker jeg forskjell i smerte/stølhet når jeg løper med 2XU versus vanlig tights; mindre risting = mindre smerte = mer behagelig løpeøkt.

      Hvorvidt de reduserer restitusjonstiden og stølheten i muskulaturen kan jeg ikke si noe om. Jeg føler at alle som uttaler seg om dette er svært subjektive, naturlig nok, og for meg blir slike subjektive meninger vanskelige å overføre.... og helt klart umulig å bestride: for en følelse er jo en sannhet på individ nivå!

      For min del så innbiller jeg meg at mindre påføring av risting/slag i muskulaturen under en løpetur er fordelaktig i forhold til totalbelastningen og dermed mulighens også i neste ledd kan være fordelaktig i forhold til restitusjonen.... men jeg har ikke gjort noen systematisk testing og mitt poeng er uansett: hadde jeg gjort en systematisk testing så ville ikke den informasjonen vært direkte overførbar til deg eller andre uansett (sånn rent vitenskaplig) ;-)

      Fakta: det er verd å merke seg at det er vist at kompresjon ikke har har en prestasjonsfremmende effekt (slik noen har hevdet tidligere).

      Hvilket igjen ikke betyr at de er verdiløse.... prestasjon er jo som kjent ikke alt!

      Kompresjonsstrømper har vært brukt i uskuelig lang tid og har vitenskaplig aksept. Det kan jo også være verd å merke seg....

      Enkelte påstår at 2XU kun er tettsittende, stramt, og dyrt tøy. De samme personene observerer jeg likevel iført 2xu.... noen er sponsa av 2xu og dermed inhabile...

      Nuvel, du spurte hva JEG mener.... uavhengig av mulige målbare eller ikke målbare effekter: jeg kommer til å bruke kompresjonstights fordi jeg føler at de gir best komfort for meg!! Jeg er kjempefornøyd men jeg vurderer også å teste andre merker enn 2XU.... :-)

      Slett
  15. Hei! De høres bare helt fantastiske ut! Jeg har aldri prøvd kompressjonstights før men kunne tenkt meg å prøve! :D

    Nå veier jeg ca 76-77 og er 190 høy. Bør jeg da ha ST i størrelse?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg kan ikke svar deg direkte på ditt spørsmål for jeg husker ikke størelsesguiden. Det skal være en størrelsesguide på baksiden av pakken hvor du kan se hvilken størrelse du skal ha. Den er ganske brukbar men slettes ikke perfekt..... I følge denne guiden skulle jeg feks. ha Small men da jeg prøvde tightsen skulle jeg i følge ekspertisen ha XS (og jeg er ingen typisk XS altså!). SÅ det er altså ikke helt rett frem men er du mellom to størrelser må du alltid velge den minste for tøyet skal sitte stramt. Jeg har aldri kjøpt mitt 2xu tøy i butikk men der er helt sikkert noen som kan veilede deg.... jeg har alltid kjøpt på stands hos ekspertisen og da føler jeg meg trygg på at jeg får tiktig størrelse. Lykke til ;-)

      Slett
  16. Hei! Jeg netopp denne 2XU tighsten jeg ooog :D Jeg bruker vanligvis XS eller S, men denne her var i M.. Den var ekstreeemt trang, men etter å ha googlet litt fant jeg ut at det mest trange er det beste. Den var også litt kort i beina.. men den er såpass elastisk at jeg bare kan dra den litt her og der så sitter den på plass.

    Spørsmålet mitt er, hva slags størelse er MT og ST? Hva står den T'en for? Er det lengde?

    Jeg er 176 høy og 58-60 kg.. i følge tabellen er jeg midt i mellom ST og M..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke så lang så jeg har de regulære størrelsene XS og S. De er lang nok i bena for meg (jeg er 169cm). De som er lange må derimot kjøpe ST eller MT som betyr "Small Tall", eller "Medium Tall". Så med dine 176cm bør du sikkert ha den lengste tall varianten.

      De anbefaler at man velger den minste størrelsen om man faller mellom to størrelser. Så i følge anebefalingene så skulle du ha ST. Jeg vil likevel presisere at ingen kropper er like; så her må du nesten bare prøve litt og kjenne hva som fungerer. Som jeg skrev over så skulle jeg være S i følge deres mal men ekspertisen sa at jeg måtte ha XS. Og jeg er ikke en typisk XS altså!! Så jeg er et eksempel på en som ikke passet helt inn i deres størrelses-skala....

      OG som om ikke dette var nok: XS er størrelsen jeg har i den lange og den knekorte tightsen; den korteste (lårkorte) tightsen må jeg ha i størrelse S. Så det er også noe man må tenke på; det kan hende du må ha ulik størrelse i de ulike modellene ;-)

      Håper du finner ut av det og at du fikk noe fornuftig ut av dette svaret ;-) God jul!!

      Slett
  17. Hei :)
    Jeg fikk den 3/4 tightsen i small til jul, og ifølge tabellen skulle jeg vel hatt medium, men de passer perfekt i small :) Føler disse er mye bedre en vanlige tights å trene, både styrke og jogging med. Masse frisk motivasjon av de :) Vurderer og investere i treningsbh fra 2xU, har du prøvd de? De er litt drøye i pris, så vil være sikker før jeg kjøper :)
    Mvh
    Carina :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig; disse tighstene gir en helt annen følelse enn "de vanlige" ;-) BH'n har jeg ikke prøvd.... så det kan jeg ikke hjelpe! Sikkert lurt å prøve i forkant før man kjøper!

      Slett
  18. Hei. Nå har det jo kommet en rekke forskjellige kompresjonstights-merker. Har du prøvd flere merker, og eventuelt hvordan vurderer du ulike merkene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har prøvd Skins og cw-x (http://siljaifarta.blogspot.no/2013/04/rotterdam-dagen-fr-dagen.html). 2Xu er lav i livet - de to andre er høye i livet. Jeg får ikke de høye til å matche helt med min fasong og synes at de lett kan skli litt ned når jeg løper. På den andre siden så er det veldig behagelig å ha høyt liv; det føles som det gir god støtte i ryggen og varmer godt. Så hvis jeg fikk dem til å sitte som støpt gjennom en hel løpetur så hadde de nok føltes veldig komfortable. Skins er like tynn som 2xu mens cw-x er tykk. Jeg bruker derfor cw-x i overgangene om vår og høst når det er litt kjølig. Når det kommer til kompresjonseffekt så har jeg hele tiden sagt at disse tightsene gir støtte til muskulaturen - det blir mindre risting og slag mot muskulaturen når jeg løper. Og denne "anti-riste effekten" får jeg fra alle tre merkene. Så da er det smak og behag (samt pris!) som avgjør hvilket merke man skal velge. Jeg kan sånn sett ikke anbefale den ene fremfor den andre for de gjør jobben alle sammen. Jeg kan kun si hvilken jeg personlig foretrekker. Så derfor må du nok prøve og se hvilken modell/merke du selv føler passer for deg. Lykke til ;-)

      Slett
  19. det der skal jeg kjøpe på xl
    besøk meg hertilbudsvarer.blogspot.no

    SvarSlett